Liadov: Variaties op een thema van Glinka; Préludes op. 36 nr. 1-3; Etude in F op. 37; Mazurka in F op. 38; Préludes op. 39 nr. 1-4; Etude op. 40/1; Préludes op. 40 nr. 1-5; Fuga’s op. 41 nr. 1-2; Preludes op. 42 nr. 1 en 2; Mazurka Sur des thèmes polonaises op. 42/3; Barcarolle in Fis op. 44; Préludes op. 46 nr. 1-4; Étude en canzonetta op. 48; Variaties op een Pools thema op. 51; Balletnummers op. 52 nr. 1-3; Bagatellen op. 53 nr. 1-3; Pianostukken op. 57 nr. 1-3; Pianostukken op. 64 nr. 1-4; Canons nr. 17 ‘Ach bleib’ mit deiner Gnade, nr. 18 ‘Ach Gott und Herr’, 19 ‘Gott des Himmels und der Erden’, 22, 24; Anoniem: Thema van Variaties op een Russisch volksthema uit Nikolai Abramychevs verzameling; Rimsky-Korsakov: Variatie nr. 1; Winkler Variatie nr. 2; Blumenfeld: Variatie nr. 3; Sokolov: Variatie nr. 4; Vitols: Variatie nr. 5; Liadov: Variaties nr. 6 en 7; Glazoenov: Variatie nr. 8; Liadov: Yarilo’s dag; de Moesorgsky-Dargomyshsko schaal; Bij Lord Boredomston; De veehoeder; Voor de goede dichter Vladimir Belsky; Fuguette op het thema B-la-F; Voor Vladimir Stassov; Canons op een cantus firmus nr. 1-12; Fuga La-do-fa; Sarabande; Chorus of scherzo; De optocht in F; Prélude-pastorale; Dans van de mug; Prélude in F; Inleiding tot Liszts oratorium St. Matrona; Prélude in Des op. 57/1. Olga Solovieva. Northern Flowers 99113/4 (2 cd’s, 2u. 15’48”). 2012/5
Anatoly Liadov (1855-1914) had de reputatie vrij gemakzuchtig en lui te zijn. Dat zal ook wel kloppen, want hij uitte zich nooit in grootschalige werken. Het bekendst werd hij op symfonisch gebied met de mooie schilderingen Baba-Yaga op. 56, Het betoverde meer op. 62 en Kikimora op. 63 (bijvoorbeeld met het Russisch nationaal orkest o.l.v. Mikhail Pletnev, DG 447.084-2).
Maar het leeuwendeel van zijn oeuvre bestaat uit – inderdaad meest vrij korte – pianowerken die in totaal bijna viif uur muziek bieden. Marco Rapetti nam ze compleet op (Brilliant Classics 94155, 5 cd’s).
Ook Olga Solovieva is aan z’n project bezig. Ze gaat daarbij grondig te werk, zoals hier blijkt uit de aflevering van deel 3 en 4 met de opusnummers 36 tot 57. Het opvallende aan deze meest echt korte stukjes is dat ze zo weinig uitgesproken echt Russisch zijn, al valt er wel iets van Tchaikovsky, Borodin en zelfs van Scriabin in te horen. Maar ook Chopin is zelden ver weg. Al even opmerkelijk is dat het om meest kostelijke, sfeervolle miniaturen gaat.
Het enige werk in dit genre dat als toegift repertoire hield, is De muzikale snuifdoos op. 32 die net niet op deze cd staat (maar bijvoorbeeld wel op die van Olga Kern (Harmonia Mundi HMU 90.7399).
Nog beter dan Rapetti blijkt Solovieva in staat elk stuk in een minimum van tijd een eigen karakter te verlenen, Ze gaat daarbij vlot en levendig te werk, zorgt voor flinke contrasten en onderkent waar nodig volksmuziek invloeden. De heldere opname laat ook de kleuren van haar spel goed uitkomen.
Wie meer van Solovieva’s Liadov wil horen, vindt het eerder besproken deel 1 met op. 2 tot 11 op Toccata TOCC 0082. Te verwachten en te hopen is dat de afronding van het project spoedig verschijnt.