LIGETI: CELLOCONCERT; PIANOCONCERT; KAMERCONCERT; MELODIEËN

Ligeti: Celloconcert; Kamerconcert voor 13 instrumenten; Melodieën; Pianoconcert. Christian Poltéra (vc) en Joonas Ahonen (p) met het BIT20 ensemble o.l.v. Baldur Brönnimann. BIS SACD 2209 (71’30”).

Vier verschillend geaarde en bezette werken van György Ligeti in chronologische volgorde van ontstaan vastgelegd, manen ons eraan dat hij een van de grootste, heel authentieke figuren was in de twintigste eeuwse muziekwereld.Drie van deze vier composities die de Zwitserse dirigent Baldur Brönnimann met het Noorse ensemble BIT20 uitkoos, stammen uit de late jaren zestig en begin jaren zeventig vorige eeuw toen Ligeti op het hoogtepunt was van zijn vrij extreem radicale periode en het pianoconcert, dat in 1988 werd voltooid, was een  van de meest substantiële stukken die werden gecomponeerd na zijn abrupte stijl toen de ‘klokken en wolken’ uit eerder werk werden vervangen door het gebruik van niet-westerse toonschalen en ritmische patronen.

Alle uitvoerenden tonen zich in gelijke mate heel goede pleitbezorgers van Ligeti’s muziek. Ze herinneren de luisteraar er duidelijk aan dat deze, ook op de meest magisch onvatbare momenten, de muziek een stevige ruggengraat behoudt. Zowel in het haast perverse vermijden van iedere vorm van concertante retorica in het Celloconcert waarin de solist soms haast provocatief kiest voor het collectief vermijdt polariserend te handelren. als in de stortvloed van noten in de hoekdelen van het pianoconcert en de onderstreping van de melancholieke introspectie van de middendelen met een enkele melodielijn. In het klein bezette Kamerconcert spelen alle dertien musici een gelijkwaardig prominente, essentiële rol.

Melodien kan zowel door een groot of een klein orkest worden gespeeld, maar hier is gekozen voor een kleinere bezetting die de melodielijnen fraai en helder met elkaar verweven.

Zo wordt deze uitgave een mooie inleiding voor Ligeti’s unieke en veelal betoverende muziekwereld. Wie wat wil vergelijken, kan de opname van het Cello- en het Pianoconcert met Jean-Guihen Queyras en Pierre-Laurent Aimard (DG 439.808-2) erbij halen.