Liszt: Transcripties van eigen vocale werken. ‘Il m’aimait tant’ S. 533; ‘Spanisches Ständchen’ S. 487; Elegie ‘Die Zelle in Nonnenwacht’ S. 341; ‘Meine Freuden’ uit Chants polonais de Chopin S. 480; Romance ‘Autrefois’ S. 5771; Szózat und Ungarische Hymnus’ S. 486; Elegie ‘Die Zelle in Nonnenwerth’ S. 534ii; ‘Die Gräberinsel der F¨¨rsten zu Gotha: Lied von Herzog Ernst’ S. 485b; ‘Der blinde Sänger’ S. 546; ‘Ich liebte dich’ S. 542; ‘Albumblatt’ nr.2 in a S. 167; ‘Romance oubliée’ S. 527 bis; ‘Ungarisches Königslied’ S. 544; ‘Romance ‘Romance oubliée’ S. 527; Elegie ‘Die Zelle in Nonnenwerth’ S. 534iii. Joel Hastings. Naxos 8.573557 (76’25”). 2016
Leslie Howard had in zijn eentje destijds op Hyperion 99 cd’s nodig voor zijn integrale opname van de pianowerken van Liszt. Naxos is ook aan een dergelijk project bezig, maar verdeelt die taak over verschillende pianisten.
In dit geval is de Canadees Joel Hastings aan de beurt. Hij maakte al een cd met werken van Carter Pann (Naxos 8.559751) en een Liszt opname met de titel Liszt transcending, ook met transcripties en parafrases (Prestant Classics PR 1019) in 2005.
Hier gaat het om andere, om meer transcripties en arrangementen die Liszt van eigen liederen (hij schreef er ruim tachtig) maakte.
Hier horen we hem niet als componist van virtuoze uitsmijters, maar als lyricus, zoals in optima forma in het melancholieke ‘Il m’aimait tant’ en ‘Ich liebe dich’. In de patriottische Hongaarse stukken als ‘Szózat’ en ‘Hongaarse hymnus’ (het nieuwe Hongaarse volkslied nadat het land zelfstandig was geworden) zit natuurlijk wat meer paprika en peper.
Hastings maakt een uitstekende indruk met dit interessante recital vol onbekende werken van Liszt.