Levina: Pianoconcerten nr. 1 en 2. Maria Lettberg met het Berlijns omroeporkest o.l.v. Ariane Matikh, Capriccio C 5269 (56’14”). 2016
Weer een onbekende vrouwelijke componist om aan de groeiende rij toe te voegen. Ditmaal gaat het om de Oekraïnse Zara Levina (1905-1976), tevens pianiste uit Odessa. Behalve een tweetal pianoconcerten schreef ze solowerken voor piano, koorwerken en liederen. Haar eerste vioolsonate (1928) is ooit opgenomen door Oistrakh.
Maar ook zij had – mogelijk mede omdat ze Joods was – veel last van Sovjet repressie omdat ze een duidelijke eigen, niet conformistische stem had.
Het eerste pianoconcert is uit 1942 en het tweede uit 1975. Nummer is een ruimhartig driedelig laatromantisch werk en dat we op de achtergrond iets van Rachmaninov waarnemen, is geen wonden en maakt het werk eigenlijk alleen maar aantrekkelijker. Maar in de finale raakt het werk aan Shostakovitch.
Het tweede concert is eendelig en klinkt autonomer met in de finale hooguit iets van Khatchatoerian en een krachtig statement. Gelukkig zijn beide werken zeer benaderbaar, mede door een lichtelijk nostalgisch karakter en de mooie orkestratie.
Voor een heel geslaagd, warm pleidooi zorgt de in Riga geboren Zweedse pianiste Maria Lettberg die beide werken met de juiste soort verbeelding en bezieling voordraagt. De orkestbegeleiding sluit mooi en de opname is fijn gelukt.