Leoninus: Sacred music from 12th century Paris. Alleluia non vos relinquam orphanos; Alleluia dulce lignum, dulces clavos; Alleluia Spiritus Sanctus procedens; Alleluia paraclitus Spiritus Sanctus; Priusquam te formarum; Alleluia inter natos mullerum’ Viderunt omnes; Alleluia dies sanctificatus illuxit nobis; Alleluia Pascha nostrum. Red Byrd en Cappella Amsterdam. Hyperion CDA 66944 (71’05”). 1996
De Franse magister en kapelmeester aan de Notre Dame Léonin of Leoninus (ca. 1163- 1190) was in de twaalfde eeuw een der eerste met name bekende meesters van de meerstemmige muziek.
Zijn werk, het Magnus liber organi de graduali et antifonario pro servitio divino multiplicando, dat na zijn dood door Perotinus werd voortgezet, is een van de belangrijkste bronnen voor onze kennis van de muziek uit die periode.
Zij composities zijn tweestemmige organa, bestaande uit een cantus firmus melodie in langgerekte notenwaarden met bepaalde ritmen en schreef daar een even beweeglijke bovenstem bij.
Erg complex is de muziek niet. Er zijn drie melodielijnen. Her gregoriaans door het Cappella Amsterdam koor en de beide solostemmen van Red Byrd leden John Potter en Richard Wistreich die uitgebreide gedeelten in elkaar weven. Gewoonlijk beweegt de ene stem snel, de andere langzaam om de lettergrepen veelvuldig te interpreteren.
Alleluia’s domineren, maar het bekendste onderdeel is Viderunt omnes. Het resultaat moet veel indruk hebben gemaakt op de Parijse burgers en doet dit ook nu nog.
Het knappe van de vertolking op deze cd is, dat er niet alleen prachtig stijlvol wordt gezongen, maar dat ook iets van het nieuwe duidelijk wordt gemaakt.
Het klinkt minstens zo goed als bij David Munrow (Archiv 471.7312) en het Orlando Consort (Archiv 477.5504) en is een dankbaar compliment waard.