CD Recensies

LECLAIR: VIOOLCONCERTEN NR. 1-12, STANDAGE

Leclair: Vioolconcerten I. Vioolconcerten in D op. 7/2, in  a op. 7/5, in Bes op. 10/1, in e op. 10/5.

Simon Standage met Collegium musicum 90. Chandos CHAN 0551 (61’46’).1993

 

Leclair: Vioolconcerten 2. Vioolconcerten in F op. 7/4, A op. 10/2, C op. 7/3, A op. 7/6. Simon Standage met Collegium musicum 90. Chandos CHAN 0564 (65’23”). 1994

 

Leclair: Vioolconcerten 3. Vioolconcerten in d op. 7/1, D op.10/3, F op. 10/4, g op. 10/6. Simon Standage met Collegium musicum 90. Chandos CHAN 0589 (59’05”). 1995 

 

Het leven van Jean-Marie Leclair (1697-1764) was interessant genoeg om even nader te volgen. Hij begon zijn artistike loopbaan als danser in Turijn (1722), ontmoette daar de beroemde violist Giovanni Battista Somis die hem aanmoedigde om zijn talent in die richting te ontwikkelen. Dat gebeurde en Leclair had zelfs groot succes; hij werd zelfs een van de beste en beroemdste violisten uit zijn tijd en trad tot in Duitsland en ons land op. Woonde zelfs enige jaren in De Haag waar hij contacten onderhield met het huis van Oranje en bevriend raakte met de in Amsterdam levende Pietro Locatelli.

Geen wonder dat Locatelli’s invloed goed te speuren is in zijn twaalf vioolconcerten. Om zijn talenten als componist te verbeteren, nam Leclair harmonie en contrapunt lessen bij André Chéron die hem regelmatig begeleidde bij de Concerts spirituels.

In totaal schreef Leclair verdeeld over zijn opus 7 (uit ca. 1737) en op. 10 (rond 1743) twaalf driedelige vioolconcerten die inderdaad voor het eerste tijdens die Concerts spirituels werden gespeeld.  

De eerste en tot nu toe enige volledige opname van deze twaalf werken werd medio jaren negentig gelukkig meteen in ‘authentieke’ geest door Simon Standage gemaakt.

Het blijkt om kwalitatief hoogwaardige werken te gaan die veel van de virtuoze capaciteiten van de solist vragen met akkoorden, toonladders, bewerkelijke figuraties en snelle arpeggio’s. Daartegen is Simon Standage goed opgewassen. In de begeleiding komen Vivaldiaanse unisono’s voor, maar er zijn ook Franse dansvormen als menuet en rondeau. Standage voegt zelf nog wat versieringen toe en zorgt zo meteen voor een gouden standaard, temeer daar hij zo goed wordt begeleid en de opname zo zuiver en helder klinkt.