Liszt: Life, love & afterlove. Hongaarse rapsodie nr. 18 in cis S. 244; Csardassen nr. 1 en 2 S. 225; ‘Les jeux d’eau à la Villa d’Este’ uit Années de pèlerinage, derde jaar S. 163; Rigoletto parafrase S. 434; ‘Venezia e Napoli’ uit Années de pèlerinage tweede jaar S. 162; ‘Valse caprice’ nr. 6 van ‘Valses caprices d’après Franz Schubert’ uit Soirées de Vienne S. 427; ‘Erlkönig’ uit Liederen van Schubert S. 558; Confutatis maledictis und Lachrymosa S. 550 uit Requiem KV. 626 van Mozart; ‘O lieb, o lieb, so lang du lieben kannst’, Liebestraum nr. 3 S. 541; Fantasie über Motive aus Rienzi, ‘Santo Spiritu cavaliere’ von Richard Wagner S. 439; Isolde’s Liebestod S. 447. Dejan Lazič. Onyx ONYX 4179 (78’10”). 2016
Met zijn overstap als solist en begeleider van Channel Classics naar Onyx begon Dejan Lazič aan dit Liszt project, waarin de componist als reiziger, arrangeur en bovenal als bevlogen componist van tal van diverse indrukken. De opname komt voort uit een recital dat hij in september 2016 in Hohenems tijdens het festival daar gaf en dat werd afgerond met een studio sessie. Tevoren had hij dit ook al in Gstaad uitgevoerd.
Het programma is opgehangen aan de thema’s leven, liefde en leven naar de dood waardoor het als vanzelf een heel afwisselend karakter krijgt.
Lazič moet hier grondig over hebben nagedacht. Hij heeft zich de gespeelde werken ook grondig eigen gemaakt en richt zich in zijn spel, hoe briljant dat ook is, niet op virtuoos vertoon maar of het zoeken naar en vinden van de telkens juiste mate aan expressiviteit en retoriek. Zijn pianistiek staat geheel ten dienste van de muzikale gedachtegang en daarbij plaatst hij geen vinger (of voet) verkeerd. De mooie opname laat dat goed naar voren komen.