Langgaard: Pianowerken deel 3. ‘Als een dief in de nacht’ BVN 211a; ‘Insectarium’ BVN 134 deel 1-9; ‘Schaduwleven’ BVN 307; ‘In het flikkerende herfstlampenlicht’ BVN 206; Pianosonate Le béguinage BVN 369; ‘Chiesa madre’ deel 13 BVN 367; ‘Sponsa Christi taedium vitae’ BVN 297. Berit Johansen Tange. Dacapo 6.220631 (66’32”).
In zijn vaderland Denemarken is de componist Rued Langgaard (1893-1952) lang beschouwd als buitenstaander, misschien zelfs als buitenbeentje. Reeds op elfjarige leeftijd debuteerde hij in Kopenhagen als organist en improvisator.
Een aantal bezoeken aan Berlijn leidde ertoe dat daar in 1913 zijn uurlange Symfonie nr. 1 met de ondertitel Klippepastoraler uit 1908 met herzieningen in 1909 en 1911 werd uitgevoerd door het filharmonisch orkest. Van dat werk bestaan, net als van zijn vijftien volgende symfonieën opnamen met o.m. het Rubinstein filhsarmonisch orkest o.l.v. Ilya Stupel (Danacord DACOCD 404).
De Deense muziekgemeenschap beschouwde de zeer productieve en teruggetrokken levende componist met veel scepsis. Dat werd nog erger toen zijn opera Antikrist in 1925 werd geweigerd door het Koninklijk Theater. Daar bestaat wel een opname van met dirigent Thomas Dausgaard (Dacapo 6.220523/4).
Dat maakte wel dat Langgaard zijn rug toekeerde aan het modernisme en openlijk het door Carl Nielsen gedomineerde en beheerste muziekleven ging bekritiseren.
Zijn latere werken staan sterk onder invloed van Richard Strauss en zijn dikwijls gekleurd door religieuze en symbolistische opvattingen wat hem nog ongeliefder maakte in het geleidelijk door anti-romantiek bepaalde kunstmilieu. Pas decennia later beleefde de belangstelling voor Langgaard een renaissance en intussen is veel van zijn repertoire opgenomen.
Een der interessantste opnamen is gewijd aan zijn vier symfonische gedichten met de titel Muziek der sferen door Gennadi Rozhdestvensky (Chandos CHAN 9517).
En nu is er dan de pianiste Berit Johansen Tange die systematisch grondig de volledige pianowerken vastlegt. Exemplarisch uit die reeks is de derde aflevering gekozen met een reeks werken die alle hierboven aangeduide aspecten weerspiegelen. Ze verzorgde zelf de interessante toelichtingen en toont zich uitvoerend een ware autoriteit op dit gebied.
Ze voert de luisteraar boeiend mee in de vaak gekwelde en mystieke wereld van deze componist. Daarbij toont ze zich een dichterlijke gids met gevoel voor het individualisme van Langgaard. Hooguit gaat ze soms wat ver in het pedaalgebruik waardoor de muziek even wat troebel kan worden. Verder alle waardering.
Wie hierdoor is geboeid kan een inhaalslag maken met deel 1 (Dacapo 8.226025) en deel 2 (Dacapo 6.220565).