Levina: Pianoconcerten nr. 1 en 2. Maria Lettberg met het Omroeporkest Berlijn o.l.v. Ariane Matiakh. Capriccio C 5269 (58’01”). 2016
De Oekraïnse componiste en pianiste Zara Levina (1906-1976) doorstond de moeilijke tijden van het Sovjetregiem heelhuids en schijnt daarmee nauwelijks grote problemen te hebben gehad hoewel ze van Joodse afkomst was. Oistrakh had vermoedelijk een hoge dunk van haar want voor hem schreef ze een Vioolsonate die hij ook opnam. Haar oeuvre bestaat niet eens voornamelijk uit pianowerken, maar uit koorwerken en kinderliederen.
Haar uitvoerige Pianoconcert nr. 1 is uit 1942, het ongeveer de helft kortere nr. 2 uit 1975. Dat de muziek Rachmaninovinvloeden verraadt (en zijdelings mogelijk ook van Prokofiev en Katchaturian), is begrijpelijk, het maakt deze daardoor waarschijnlijk juist aantrekkelijker. Vooral nr. 1 is een groots opgezet laatromantisch driedelig werk, waarbij als verrassing in de finale iets van Shostakovitch binnensluipt.
Het tweede concert dat kort voor de dood van de componiste ontstond, is een bondig en krachtig werk met verrassende vondsten binnen een nu eens nostalgisch, dan weer opvallend vrolijk en stimulerend concept.
De Letse, in Berlijn werkende pianiste Maria Lettberg en de vanuit Amsterdam werkende dirigente Ariane Matiakh voor wie Capriccio terecht de sluizen ver heeft geopend werken hier eendrachtig samen in een onbekend, maar zeer lonend muziekavontuur dat alle aandacht verdient met deze verrijking van de concertante literatuur.