Liszt: Pianosonate in b S. 178; Consolation nr. 3 in Des S. 172 Concertstuck; ‘Sonetto der Petrarca’ en ‘Tarantella Venezia e Napoli’ uit Années de pèlerinage deuxième année S. 161. Donka Angatscheva. Ars Produkton ARS 38.239 (51’57”). 2017
Nadat ze in 2011 reeds een aan Liszt gewijde cd had opgenomen (Gramola 98924). vervolgt de Bulgaarse, vanuit Wenen opererende Donka Angatscheva met een tweede, substantiéler aan deze componist gewijde opname. Ze geldt als een wervelwind aan de piano die over grote technische beheersing beschikt en niet aarzelt om wat ze speelt veel expressie te geven.
Het programma heeft ze als ‘Dedication’ opgedragen aan Heinz Aeschlimann’ die haar steeds heeft aangemoedigd en haar tot meer Liszt aanzette.
De pianist zorgt voor een goed geïntegreerde, met de nodige flair gespeelde sonate. Ook in de andere werken - de pittige Dantesonate voorop - toont ze een duidelijke muzikale persoonlijkheid.
Het loont haar sonate eens naast die van andere vrouwelijke vertolkers als de formidabele Argerich (DG 437.252-2) en dito Yuja Wang (DG 477.8140), Hélène Grimaud (DG 477.8766), Nino Gvetadze (Orchid Classics ORC 100017) en Khatia Buniastisvilli (Sony 88697-87385-2) te leggen, om slechts een handvol dames te nemen. De Vergelijkende Discografie uit 2011 is wat achterhaald, maar ik heb niet de moed meer om die te actualiseren. Angatscheva is vooral interessant wanneer haar volledige programma inn het aandachtprofiel van de luisteraar past.