Lang, D.: The day; World to come. Kate Valk (spr) en Maya Beiser (vc). Cantaloupe CA 21135 (54’32”). 2017
De Amerikaanse componist David Lang (1957) won in 2007 de Pulitzer prijs met zijn vijftiendelige The little match girl passion dat kort daarop door Paul Hillier met zijn Theatre of voices werd opgenomen (Harmonia Mundi HMU 80.7496) en eerder is besproken; Ook werd aandacht besteed aan zijn
The passing measures en Love fall. In een interview verklaarde hij dat hij zijn inspiratiebronnen vindt bij Shostakovitch tot Stockhausen en van Adele tot Elvis. Anderzijds hah hij best een monnik willen zijn die in de dertiende eeuw in het koor van de Notre Dame werken van Lénin en Pérotin had mogen zingen. Wat de onbevangen luisteraar opvalt, is ook een verwantschap met Glass, zeker in ritmisch opzicht.
Van zo iemand kun je van alles verwachten. Hier uit hij zich in twee werken op bescheiden, kleine schaal in het een half uur durende The day voor sreekster, cello en elektronica uit 2016 en de 25 minuten durende compositie The world to come waarin persoonlijke herinneringen aan de rampzalige dag 9/11 een rol spelen.
In The day voert de componist ons mee in een levendig abstract surrealistisch landschap voor de geest met Kate Valk als boeiend verhalende reisgids tegen een achtergrond van gevoelsgeladen celloklanken. Aan zichzelf overgelaten schetst Maya Beiser heel duidelijk wat de componist moet hebben bewogen en neemt ze de luisteraar gefascineerd mee.