Liapoenov: Études d’exécution transcendante op. 11 nr. 1-12. Etsuko Hirose. Mirare MIR 390 (74’17”). 2017
Zoals dat met meer Russische namen het geval is, kan die van Sergei Liapoenov (1859-1924) op veel verschillende manieren worden gespeld: Liapunov, Ljapoenov. Lyapunov. Maar steeds gaat het om dezelfde componist/pianist die in Moskou studeerde bij Karl Klindwoth en Tanejev, Rimsky in St. Petersburg opvolgde en na de revolutie in 1923 naar Parijs emigreerde.
Hij maakte succesvolle tournees als concertpianist en wordt vooral herinnerd als degeen die met zijn Douze études d’exécution transcendente de cyclus van Liszts twaalftal S. 139 uit 1851 tussen 1897 en 1905 tot 24 études in alle majeur en mineur toonaarden completeerde en postuum aan zijn inspirator opdroeg.
De deeltjes dragen de volgende titels: Berceuse, Ronde des fantômes, Carillon, Térek, Nuit d’été, Tempête, Idylle, Chant épique, Harpes éoliennes, Lesghinka, Ronde de sylphes en Élégie en mémoire de François Liszt.
Terecht of onterecht wordt de Russische aanvulling beschouwd als inferieur aan het opus van Liszt. Net als bij zijn voorganger komt het ook wat de voordracht betreft bij de Rus meer aanpor expressieve dan op didactische kwaliteiten, hoewel die moeilijk te realiseren zijn zonder grote technische beheersing.
Vincenzo Maltempo maakte kort voor de Japanse, in Parijs levende Etsuko Hirose een opname van deze stukken (Piano Classics PCL 0124) maar behalve over een heel goede pianotechnische wapenrusting beschikt Hirose over meer (vrouwelijke) verbeelding die helpt bij het inkleuren van de door de titels gesuggereerde karakters.
Wie over een der Liszt vertolkingen van Arrau (Philips 456.339-2), Cziffra (Warmer 7243-562.801-2) of de in 2016 besproken nieuwere uitgaven van Gerstein (Myrios MYR 019) of Klinton (Genuin GEN 16409) beschikt, zal er goed aan doen om deze opname daaraan toe te voegen. Maar natuurlijk is deze ook interessant genoeg voor een beschouwing op zichzelf.
Wie meer van Liapoenov wil horen, zou zijn of haar oren kunnen lenen aan zijn beide Symfonieën, de Plechtige ouverture op Russische thema’s, de Polonaise, Zelazowa en Hashish (Svetlanov, Melodiya MEL CD 10.02046, 3 cd’s) en de beide Pianoconcerten met de Rapsodie over Oekraïnse thema’s met Hamish Milne (Hyperion CDA 67326).