Lambert, M.: Leçons de ténèbres (eerste cyclus, 1663; Anon.: Prélude non mesuré pour viole seule; Holtman: Allemande; Courante voor théorbe in dl; Gaultier: ‘Allemande; uit Tombeau de Mezangeau. Marc Maullon (bs), Myriam Rignol (vdg), Thibaut Roussel (théorbe), Marouan Mankar-Bennis (kl, org). Harmonia Mundi HMM 90.2363/4 (2 cd’s , 1u. 44’30”). 2017
Lambert, M.: Leçons de ténèbres (tweede cyclus, 1689). Noémi Rime (s), Nathalie Stutzmann, (a), Charles Brett (ct) en Howard Crook (t) met Philippe Foulon (vdm), Mauricio Buraglia (teorbe) o.l.v. Ivète Piveteau. Warner 7243-561.213-2 (2 cd’s, 2u. 21’49”). 1988
De Franse componist/zanger Michel Lambert (ca. 1610-1689) is vooral bekend geworden met de ongeveer driehonderd lederen die hij schreef. Hij was maître de la musique de la chambre du roi waarvan zijn schoonzoon Lully de leiding had, maar hij schreef met 25 jaar tussenpoos ook twee cyclussen Leçons de ténèbres die destijds werden gezongen door bekenden van de componist, waaronder zijn schoonzuster Hilaire Dupuy. Zelf bereidde hij hen op theorbe.
Zijn toonzettingen zijn strenger en symmetrischer dan die van hetzelfde materiaal door François Couperin, Marc-Antioine Charpentier en Joseph Hector Fiocco door het gebruik van de tonus lamentatium en vermijding van versieringen. De tweede reeks is wat minder statisch en overpeinzend. Ook de vocale bezetting is verschillend.
De voor de laatste drie dagen van de Stille Week bestemde klaagzangen van Jeremia over de val van Jeruzalem, in dit geval 12 voor de woensdag, 14 voor Witte Donderdag, 11 voor Goede Vrijdag en 5 voor Stille Zaterdag, die Lambert zijn zijn eerste cyclus componeerde zo problematisch dat de vertolkers er lang mee bezig waren om ze uit te pluizen. Mogelijk was de componist karig in zijn aanwijzingen omdat het materiaal alleen voor eigen gebruik was.
Ter afwisseling is in de eerste cyclus een drietal instrumentele solowerken, waarvan eentje van Nicolas Holtman en een ander van Ennemond Gaultier opgenomen.
Gelukkig is in beide gevallen sprake van behoorlijk goede uitvoeringen, maar vooral die van de eerste cyclus is bewonderenswaardig mooi.