Lindberg, Chr.: Altvioolconcert Steppenwolf (2011); Tales of Galamanta (2014); Peking Twilight (2012). Rafael Altino met het Odense symfonie orkest o.l.v. Christian Lindberg. BIS SACD 2308 (58’23”). 2017
Hermann Hesse’s novelle Der Steppenwolf uit 1927 gaat deels over autobiografische feiten, deels over psychoanalytische elementen en werd soms een thema voor film en theater. De nog beter als trombonist dan als componist bekende Zweed Christian Lindberg kwam pas later tijdens het compositieproces van zijn Altvioolconcert op de gedachte een link te maken met Hesse omdat hij de altviool net als de trombone, terecht of niet, ziet als outsiders in het orkest, net zoals de steppenwolf dat in de natuur is.
Drie delen kent het Altvioolconcert ‘No man’s land ‘, ‘Soothing empathy’ en ‘Searching for light’. Op een (nogal overbodig en storend) gesproken fragment in het tweede deel na, hebben we te maken met een krachtig, opvallend aangenaam en goed voor de warm klinkende altviool geschreven werk dat uitnodigt om vaker te worden beluisterd.
Oorspronkelijk is Dawn at Galamanta een commedia dell’ arte stuk dat speelt in een mythische stad waar zich een geschiedenis van liefde, verraad, moord en berouw afspeelt en dat is uitgewerkt tot een ballet voor gezonde en gehandicapte musici en dansers voor een Lets TV project dat door Lindberg is verwerkt tot een mooi symfonisch gedicht.
Peking Twilight is te beschouwen als een twintig minuten durend Concert voor orkest met veel aardige solobijdragen (oorspronkelijk van het kennelijk virtuoze Norrköping symfonie orkest waarvoor het werd geschreven). Nadere kennismaking leert dat het om een meeslepend, sfeervol werk met steeds wisselende stemmingen gaat. Het krijgt hier een spetterend mooie verklanking die helpt om deze heel goed opgenomen cd een status van belang te geven.