Liszt: ‘Invocations’, ‘Bénédiction de Dieu dans la solitude; ‘Pensée des morts’, ‘Hymne de l’effana’, ‘Funérailes’ en ‘Andante lagrimoso’ uit Harmonies poétiques et religieuses S. 173; Pärt: Trivium (bew.); Pari intervallo (bew.); Für Alina. Vanessa Wagner. La dolce volta LDV 46 (81’ ).2018
Onder het motto ‘Nul ne peut atteindre l’aube sans passer par le chemin de la nuit’ van de Libanese dichter en schrijver Kahlil Gibran speelt de Franse pianiste Vanessa Wagner een aan Liszt en Pärt gewijd interessant recital.
Ze koos daarvoor zes van de twaalf Harmonies poétiques et religieuses van Liszt die zich liet inspireren door engelachtige en mystieke uitingen van de dochter/historicus Alphonse de Lamartine en drie deels bewerkte, ook niet van godsdienstige gedachten losstaande werken van Pärt. Een interessante confrontatie.
Dit programma plaatst het geheel wel in het teken van de overweging en de bezonnenheid die tot meedenken inspireert. Vanessa Wagner voelt da t klimaat goed aan en speelt de negen werken met het juiste affect en met zorg voor de gesuggereerde achtergrond. Het blijkt een niet geringe prestatie te zijn.
Het maakt benieuwd naar eerdere cd’s van haar, bv. met werken van Rachmaninov (Lyrita LYR 153) en Scriabin (Lyrita LYR 168) of het recital met variatiewerken van Haydn, Rachmaninov, Berio, Rameau en Brahms (Ambroise AM 134).