Lucier: Ricochet lady. Trevor Saint. Black Truffle BT 045 (66’54”). 2018
De Amerikaanse componist van experimentele muziek Alvin Lucier (1931) met titels als ’947’, ‘Crossings’, ‘Distant drums’, ‘Ever present’, ‘Memory Space’, ‘Music for a long thin wire’, ‘Opera with subjects’, ’Small waves’ en ‘Violynn’.
Een van zijn uitspraken is: “If you listen to Beethoven, I guess you’re listening to what Beethoven is giving you in time – how it moves from point to point, key changes, modulations and stuff like that. In my music, you have to concentrate on one or two things … one thing actually. I’ve been told that listening to it is paying attention to how you’re listening. It’s contemplative. It seems to be a very modern idea, we can listen to many things at one time. Maybe it's old fashioned but for some reason I went in another direction”.
In Ricochet lady krijgen we te maken met vier ongeveer even lange delen van ruim een kwartier met achtereenvolgens: ‘Ricochet Lady Blum Hall’, ‘Chapel of the holy innocents’, ‘Basilica Hudson’ en ‘Marine a grain elevator’ voor solo klokkenspel.
Voor ons in Europa termen die niets zeggen. De stukken worden zonder er iets meer van te weten knap gespeeld door Trevor Saint, een specialist in eigentijdse muziek en de luisteraar moet maar oordelen of hij met deze muziek wat kan beginnen.