LEHÁR: GRAF VON LUXEMBURG, DER

Lehár: Der Graf von Luxemburg. Daniel Behle (t., René, graaf van Luxemburg), Camilla Nylund (s., Angèle Didier), Louise Alder (s., Juliette Vermont), Simon Bode (t., Armand Brissard), Sebastian Geyer (b., vorst Basil Basilowiwitsch), Margit Neubauer (a., gravin Stas Kokosow) e.a. met het Ensemble van de Opera Frankfurt o.l.v. Eun Sun Kim. Oehms OC 968 (2 cd’s, 1u. 26’16”). 2016

De Zuid-Koreaanse dirigente Eun Sun Kim (1980) is door de New York Times omschreven als een ‘ware ster’. Ze trok inderdaad veel aandacht in de V.S. en reisde kriskras door dat grote land om haar dirigeerkunsten te etaleren, onder meer in Houston, Cincinnati en Los Angeles. Maar ook Scandinavische en Duitse operahuizen deden een beroep op deze teamplayer. Ze is een protégé van Jesús López Cobos.

Vrijdag 20 september is ze NDR Kultur radio te horen met het Symfonie orkest van de Beierse omroep om de finale van het internationale ARD muziekconcours. Maar tastbaarder is deze eerder in Frankfurt gemaakte opname van Lehárs operette Der Graf von Luxemburg.

Toen deze in 1909 gedirigeerd door Robert Stolz in het Weense Theater an der Wien in première ging, had het werk meteen een groot succes zodat het daar wel driehonderdmaal werd opgevoerd. Tegenwoordig krijgen we hooguit nog wat hoogtepunten als ‘Lieber Freund, man greift nicht nach den Sternen’, Bist du es, lachendes Glück’ en ‘Heut’ noch werd’ ich Ehefrau.

Het libretto van Willner, Bodanzky en Stein zorgt weer eens voor een complexe handeling. Die gaat over de Russische prins Basil die verliefd is geworden op de Franse operazangeres Angèle, maar niet met haar mag trouwen omdat ze niet van adel is. Hij biedt René, de verarmde graaf van Luxemburg, vijfhonderdduizend franc om met haar te trouwen, maar na drie maanden weer te scheiden. Als ze met de handschoen trouwen hoeven ze elkaar niet eens te ontmoeten. Wanneer René na verloop van tijd terugkeer, naar de opera gaat en Angèle ziet en hoort raakt hij smoorverliefd op haar en besluiten ze te trouwen, niet beseffend dat ze al getrouwd zijn. In de laatste akte wordt de situatie gered door gravin Stasa die trouwens twintig jaar tevoren al een aanzoek van de graaf kreeg. Zo krijgt de prins zijn gravin en krijgt van het secundaire de schilder Armand Brissard zijn Juliette terwijl René en Angèle hun geluk hebben gevonden.

Eun Sun Kim leidt een vitale, sprankelende uitvoering waarin over het geheel uitstekend wordt gezongen. Luise Alder en Simon Bode vormen een charmant koppel als Juliette en Brissard, Sebastian Geyer is een jeugdige prins Basil en de veterane Margit Neubauer een Stasa met karakter (en Sprechgesang). Maar de ware ster is Camilla Nylund als Angèle.

Bezwaar van de door Oehms uitgebrachte vocale werken is dat er geen tekst is bijgevoegd.

De geduchtste concurrentie komt van Lucia Popp, Nicolai Gedda. Kurt Böhme, Gisela Luz en dirigent Willy Mattes (EMI 565.375-2) uit 1968.