Liszt: Liederen. Hohe Liebe LWN 18, Jugendglück LWN. 61, Liebestraum ‘O lieb’ LWN. 18, Morgens steh’ ich auf and frage LWN. 16; Es rauschen die Winde LWN. 33; Die Loreley 2 LW. 273, Freudvoll und leidvoll LWN. 23, Vergitet sind meine Lieder LWN 29; Bist Du LWN. 29, Was Liebe sei LWN. 7,Die Zelle in Nonnenwirth LWN 6, Ein Fichtenbaum steht einsam LWN 36, Nimm einen Strahl der Sonne LWN. 20, Laßt mich ruhen LWN. 55, In Liebeslust LWN. 55, Schwebe, schwebe blaues Auge LWN. 35 Der Fischerknabe LWN. 32, S’il est un charmant gazon LWV 25; Enfant, si jétais roi LWN 24, Oh! Quand je dors LWN. 11; Comment, disaient-ils LWN. 12. Angiolin dal biondo crin LWN. 1; Trois sonnets de Pétrarque LWN. 14 Cyrille Dubois (t) en Tristan Raës (p). Aparté AP 200 (86’51”). 2019
Lang is weinig aandacht geschonken aan de verrassend grote voorraad liederen van Liszt. Maar de volledige opname van Hyperion maakte daaraan resoluut een einde. Dat liederensegment bestaat uit een conglomeraat van fraaie, experimentele aard met daartussen wat minder geslaagd materiaal en wat volksliedjes. Niemand zal ernaar snakken om Jeanne d’Arc au bûcher een aantal keren te horen, maar zijn toonzetting van Goethe’s Über allen Gipfel is heel bijzonder.
Onder de titel ‘O Lieb!’ stelde de Franse lyrische tenor een prachtig programma samen met vijfentwintig stuks daarvan; 17 Duitstalige, bij voorkeur op teksten van Heine, Goethe, Rellstab en Schiller, maar ook van Uhland, 4 Franstalige (Victor Hugo) en 4 Italiaanstalige. Een mooie afspiegeling van het leven van de reislustige componist. Passie, sensualiteit en oprechtheid zijn duidelijke kenmerken.
Gelukkig is Dubois goed thuis in al die drie talen. In dit recital treffen we een paar juweeltjes aan, zoals het voor zijn dochter Blandine geschreven wiegelied Angiolon dal biondo crin en de meditatie Die Zelle in Nonnenwerth waarin hij een zomer met Marie d’Agoult doorbracht. De eerste vorm van de Petraca sonnetten uit 1846 bevat een mooi woordspel over laura (laurierboom) en Liszts toenmalige geliefde Laura. Verraad en eenzaamheid zijn de ingrediënten van Vergiftet sind meine Lieder.
Met zijn heldere, lichte tenor weet Dubois zich volledig te vereenzelvigen met het wisselde materiaal en in Tristan Raës vond hij een ideale pianist die veel meer is dan de gangbare begeleider. Het ruim 86 minuten durende optreden is een puur genoegen.