CD Recensies

LYAPOENOV: PIANOCONCERTEN NR. 1 EN 2; RAPSODIE

Lyapoenov: Pianoconcerten nr. 1 in es op. 4 en 2 in E op. 38; Rapsodie over Oekraïnse thema’s. Hamish Milne met het BBC Schots orkest o.l.v. Martyn Brabbins. Hyperion CDA 67326 (59’06”). 2002

Lyapoenov: Pianoconcerten nr. 1 in es op. 4 en 2 in E op. 38; Rapsodie over Oekraïnse thema’s. Shorena Tsintsabadze met het Russisch filharmonisch orkest o.l.v. Dmitry Yablonsky. Naxos 8.570783 (58’32”). 2008

Sergei Lyapoenov (1859 - 1924) behoort tot de raadselachtiger Russische componisten. In Moskou studeerde hij bij Tanejev en Tchaikovsky, maar later hield hij zich bij voorkeur op in nationalistische kringen rond Balakirev in St. Petersburg.

Hij koos Liszt als zijn belangrijkste voorbeeld en inspiratiebron en wanneer men zijn werken naast die van Moesorgsky en Borodin plaatst, maken ze een wat on-Russische en gezichtsloze indruk.

In zijn beide Pianoconcerten volgt hij het ééndelige in secties verdeelde concept van Liszt. Nummer 1 uit 1890 met zijn verheven pianopartij en zijn donkere instrumentatie klinkt nobel en groots; Pianoconcert nr. 2 uit 1909 is romantischer en sentimenteler van aard en bevat grote climaxen, net als in de Pianoconcerten van Rachmaninov.

Met vrij monumentaal spel van Hamish Milne en Schotse mooie orkestbijdragen komen beide werken goed uit de verf. Als aanvulling is de  Rapsodie over Oekraïnse thema’s uit 1907 opgenomen die de pianist voor een lastige opgave plaatst, maar ook deze wordt door Milne goed overwonnen, al klinkt het werk desondanks wat hoekig en afgezaagd.

Exact hetzelfde programma werd in 1908 opgenomen door Shorena Tsintabadze met het Russisch filharmonisch orkest o.l.v. Dmitry Yablonsky en het moet worden gezegd dat de Georgische Tsintabadze feller en gekruider speelt, ‘Russischer’ wordt begeleid en goedkoper te bemachtigen is.