CD Recensies

LASSUS: INFERNO

Lassus: Inferno. ‘Omnia tempus habent’, ‘Ad Dominum cum tribularer’, ‘Circumdederunt me dolores mort is’ uit Cantica sacra sex et octo vocibus; ‘Audi tellus’, uit Sacrae cantiones IV; ‘Media vita in morte sumus’; ‘Media vita in morte sumus; uit Patrocinium musices I; ‘Libera me Domine’ uit Selectissimae cantiones; ‘Cantiones sacrae sex vocum nr. 1-3; ‘O mors quam amara’ uit Primus liber concentuum sacrorum; Motet ‘Cum essem parvulus’; ‘Vide homo’ uit Lagrime de S. Pietro. Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss. Harmonia Mundi HMM 90.2650 (49’07”). 2019

Orlando Lasso (ca. 1532 - 1594) of Orlande de Lassus, of wie dan ook verder iemands taalkundige voorkeur geniet, behoorde tot de invloedrijkste componisten uit de Hoog Renaissance. Tegenwoordig treffen we zijn naam vaker op papier dan in concertprogramma’s aan. Gelukkig doorbreekt Cappella Amsterdam die ongewenste stilte een poosje.

Lassus liet niet minder dan 530 motet ten na die bij elkaar een hoogtepunt uit de meerstemmige Renaissance muziek vormen. Voor die werken koos hij teksten met mogelijkheden voor dramatische presentatie en een levendige en expressieve componeerstijl.

De Cantiones sacrae die op deze cd sterk zijn vertegenwoordigd behoren tot zijn laatste verzameling motetten die in zijn sterjaar 1594 werden gepubliceerd. Ze zijn over het geheel strikter en krachtiger dan wat daaraan voorafging. De onderwerpen zijn vaak somber, over de oude dag, sterven en menselijke ijdelheid en bevatten ook het ‘Dies irae’ uit het Requiem. Maar er zijn ook andere, waarin bijvoorbeeld de lof van het drinken wordt bezongen.

Bovenal echter zijn het prachtige voorbeelden van Lassus’ polyfonische kunst, zij gebruik van imitatief contrapunt en zijn gave om indrukwekkende klankblokken te bouwen en de - meestal zes stemmen - in een afgerond koor te plaatsen.

Deze wonderlijk gevarieerde, transcendentaal mooie muziek wordt hier bijzonder mooi en evenwichtig gepresenteerd zonder dat het contrapuntisch detail uit het oor wordt verloren. Net zoals Herreweghe dat eerder goed lukte (Harmonia Mundi HMC 90.1984).