Liszt: Light and darkness. ‘Miserere d’après Palestrina’ nr. 8 , ‘Bénédiction de Dieu dans la solitude’ nr. 3 uit Harmonies poétiques et religieuses III S. 173; Ballade nr. 2 in b S.171; Légendes nr. 1 ‘St. François d’Assise (La prédication aux oiseaux)’ en 2 ‘St. François de Paue marchant sur les flots’ S. 175; Réminiscences de ‘Lucia di Lammermoor; op 13, S. 397; ‘Grand paraphrase de la marche de Donizetti pour le sultan Abdul-Medjid Khan S. 403; Pärt: Für Alina. Martina Filjak. Profil PH 18074 (66’07”). 2019
Na haar opname met Bachtranscripties van Liszt, Schumann en Scriabin (Solo Musica SM 249) en van Pianowerken van Soler (Naxos 8.572516) keert de Kroatische, in Berlijn levende Martina Filjak terug naar meest religieus geïnspireerde, vooral poëtische en overpeinzende werken van Liszt waarin drama en bezinning overheersen, aangevuld met wat operafragmentbewerkingen van de broers Gaetano en Giuseppe Donizetti en rondt ze haar programma beschouwelijk met een epiloog van Pärt af. Noem het Lisztaandeel het duistere deel van het programma, dan brengen de briljante Donizetti operabewerkingen met het nodige uiterlijke vertoon wat licht in die duisternis.
Ze speelt het ‘Miserere d’après Palestrina’ in alle rust met royale, zangerige toon, vindt in de Ballade veel nuancen, maakt niet teveel ophef van de octaafpassages. Beide Franciscus legenden worden vrij breed en met een langzaam opgebouwde spanning gespeeld.
Bij de Lucia di Lammermoor parafrase van het hoofdthema uit het sextet houdt ze haar voordracht aan de nuchtere kant en komt ze met een verrassing in de vorm van Gaetano’s jongere broer Giuseppe (1788 - 1856) in de parafrase over diens ritmisch krachtige ‘Grande marche d’Abdul Médid Knan’. Van Donizetti jr. hoorde ik eerder alleen ooit wat marsen voor harmonieorkest.
Filjak is heel goed in staat tot heftig klinkend spel op haar Steinway Model D die eigenlijk wat te close en direct is opgenomen. Drama ligt haar beter dan bezinning, maar weet tot slot toch weer te overtuigen.