LANDI: HOMO FUGIT VELUT UMBRA....

Landi: Homo fugit velut umbra… Johannette Zomer (s), Stefan van Dijk (t), Marco Beasley (t) en Alain Buet (bs) met L’arpeggiata o.l.v. Christina Pluhar. Alpha 020 (54’48”). 2001

Iedere CD die meer licht werpt of leven werken van de Romeinse componist Stefano Landi (1587 - 1639) is welkom. Bekend is dat hij de eerste was die met zijn Sant’Alessio in 1632 de eerste was die een opera op een historisch gegeven componeerde. Het werk wacht nog op een opname. Hij werd het bekendst met zijn andere opera’s, maar schreef ook missen en vocale werken, zoals de Libri di arie met aria’s en villanella’s waaruit hier een selectie van vijftien bijdragen is gekozen. Zelf was Landi altus in het pauselijk koor waar hij zijn taak deelde met Allegri.

De muziekwereld achter de noten is een verborgen schaduwrijk, vandaar de titel Homo fugit velut umbra… (de mens vlucht als een schaduw) van deze cd. Wie ernaar luistert in deze vertolkingen, keert heel voldaan terug in de moderne wereld.

De zangers die Christina Pluhar om zich heen verzamelde, jennen begrijpen Landi’s wereld goed en de instrumentale begeleiders, waaronder en strijktrio van viool, altviool en gamba en aan de continuozijde  theorbe, luit, gitaar met wat vriendelijk klinkend slagwerk zorgt voor veel luisterboegen in stukjes als ‘Augelin’, ‘Canta la icaletta’ en de miniatuuropera ‘Quando Rinaldo invitto Armida abbandontata’.Vooral de beide tenoren laten heel mooie dingen horen en Johannette Zomer is een feest op zich om te beluisteren in dit op natuurlijke schoonheid gerichte programma.Maar na tuurlijk verdient ook Christina Pluhar alle waardering voor de manier waarop ze het programma in goede banen leidt.