Lessel: Strijkkwartet nr. 8 in Bes op. 19; Pianotrio in E op. 5; Rózycki: Italia op. 50; Rapsodie voor piano, viool en cello op. 33; Pianokwintet in c op. 35. Atma kwartet, Cuore pianotrio, Michal Dziewior (p), Apeiron trio en Septem kwintet. DUX DUX 1654 (78’47”).
Door omstandigheden en persoonlijk contact ben ik de afgelopen tijd in schriftelijk contact gekomen met Poolse musici die me attent make n op minder bekende Poolse muziek. Deze uitgave daarvan is een goed voorbeeld.
Eind september 2019 werd in de zuidoostelijke Poolse stad Rzeszów (Duits Resche) een door het Stanislaw Moniuszko instituut een soort concours georganiseerd waar ensembles onbekende Poolse muziek uit de negentiende en twintigste eeuw konden voorstellen om ze een grotere bekendheid te geven. Dat gebeurde in twee categorieën: pianowerken en kamermuziek Microfoons vingen daar een aantal werken op, onder meer deze van Franciszek Lessel (1780 - 1838) en Ludomir Rózycki (1883 - 1953).
Lessel was een Poolse componist van Tsjechische afkomst die bij Haydn had gestudeerd en daarna werkzaam was aan het Poolse hof en hoofd was van het amateur muziekgroep. Andere werken van hem zijn een Pianoconcert, een Trio voor klarinet, hoorn en piano en een Fantasie voor piano. Rózicky, die in Warschau en Berlijn studeerde, behoorde met Karlowicz, Szymanowski en Fitelberg tot de groep ‘Jong Polen’ die nieuwe impulsen wilde geven aan het muziekleven in hun vaderland. Hij werd vooral bekend met het ballet Pan Twardowski maar componeerde ook acht opera’s.
De realisatie van dit nuttige initiatief (wil graag dat het in Nederland een echo vindt) is toevertrouwd aan de vier hierboven genoemde ensembles, wat in de praktijk betekent dat we te maken hebben met Katarzyna Gluza (v), Paulina Marcisz (v), Karalina Orsik-Sauter (va) en Dominika Szczypka (vc) van het Atma kwartet, Zuzanna Budzyńska (v), Jadwiga Roguska (vc), Szymon Ogryzek (p) van het Cuore trio, Michał Dziewior (p), Piotr Kosarga (v), Hanna Lizinkiewicz (p) van het Apeiron trio en Olga Winkowska (v), Kamil Babka (va), Jan Czaja (cello), Anna Szmatoła (vc) en Tomasz Sośniak ℗ van het Septem kwintet.
Samen zorgen zij voor een mooie, waardevolle introductie van deze componisten.
In deze serie verschenen onder meer ook opnamen met composities van Moniuszko en Melcer-Szczawinki (DUX 1653), werken van Artur Malawski en Michal Spisak (DUX 1656) en van Józef Antoni Franciszek Elsner en Ignacy Feliks Dobrzynki (DUX 1657).