Lessel: Duetten voor 2 fluiten nr. 1-3. Elzbieta Gajewska en Hanna Turonek. Acte Préalable AP 0178 (48’32”). 2007
Lessel: Strijkkwartet nr. 1 in Bes op. 19; Fluitkwartet in G op.3. Elzbieta Gajewska (fl) met het Winlanow kwartet. Acte Préalable AP 0006 (51’15”). 1998
De in Warschau geboren Franciszek Lessel (1780 - 1838) behoorde tot de componisten die na zijn studie bij Haydn van 1799 tot 1809 tot diens succesvolste leerlingen wordt gerekend. Maar eigenlijk was hij naar Wenen gegaan om medicijnen te studeren. Daar kwam dus helemaal niets van terecht. Zijn vader was trouwens ook componist en kapelmeester in Pulawy.
Met een aantal componisten uit due periode heeft Lessel gemeen dat veel van zijn omvangrijke oeuvre verloren is gegaan. Van de 6 Symfonieën resteert slechts één finale nooit teruggevonden, van de elf Strijkkwartetten alle het werk dat hier is opgenomen Ook drie Pianosonates, twee Fantasieën en Polonaises voor piano moeten als zoek worden beschouwd,
Reden genoeg om blij te zijn met wat rest.
Het gaat natuurlijk om muziek die sterk verwant is met die van Haydn en daarnaast de invloed van Poolse volksmuziek tonen.Alles heel rustiek en geciviliseerd.
Het is vooral te danken aan Elzbieta Gajewska dat we nu naar een paar voorbeelden van Lessels kamermuziek kunnen luisteren. Ze speelt deze met een expressief warme toon waarbij Hanna Turonek en het Winlannow kwartet zich harmonisch aansluiten.
Er is ook nog een fijne uitgave met 2 sextetten voor blazers, uitgevoerd door het Consortium classicum van Dieter Klöcker (MDG MDG 301.1509-2) uit 2007 en eentje met 2 Fantasieën, de Pianosonates in F en A, de Variaties in a met Dorota Cybulska-Amsler (DUX 1173) uit 2014.
Mooi zou zijn wanneer op deze wijze meer resterende werken van Lessel aan het daglicht worden gebracht.