Lalande: Les fontaines de Versailles S.133; Capriccio Grande pièce royale in G-Ré-sol S. 161; Le concert d’esulape S. 134. Boston Early Music Festival met Paul O’Dette en Stephen Stubbs. CPO CPO 555.097 (72’55”). 2019
Michel Richard de Lalande (1657 - 1726) werd als organist/componist ook buiten Frankrijk vooral bekend met zijn prachtige Grands motets en andere gewijde muziek. Maar hij schreef ook zeer wereldse muziek en daarvan krijgen e hier twee voorbeelden in de vorm van kostelijke eenakters die 5 april 1683 aan het Franse hof van Lodewijk XIV in Versailles werden opgevoerd.
In Les fontaines de Versailles verschijnt een stel goden en godinnen uit de Griekse mythologie om de koning eer te bewijzen. In het een paar weken later gespeelde Le concert d’esulape wordt de dokter die de dauphine behandelt geëerd.
Zorgvuldig voorbereid geven de zangers en de instrumentalisten van het Boston Early Music festival deze werken in de verlangde stijl mooi weer. Vooral de instrumentale bijdragen sprankelen en de continuogroep levert een heel wezenlijke, mooi klinkende en ondersteunende bijdrage.
Tussen dit tweetal dramatische operascènes krijgen we een ‘Grande pièce’
te horen, een soort achtergrondmuziek die tijdens de uitgebreide diners klonk, maar die hier alle aandacht krijgt. Aardig hoe de fagot zich even losmaakt van de groep om een melodie in het tenorregister te laten horen.
Deze muziek droeg er zeker aan bij dat Lalande kort daarop werd benoemd tot Sous-maître de Chapelle. In 1689 werd hij gepromoveerd tot ‘Surintendant de la Musique de la chambre’, een positie die alleen Lully en een van diens zonen vòòr hem had.
Negen zangers (als Apollo, Bacchus, Céres, Flore, Latone, Encelade, Comus e.a.) in Les fontaines de Versailles en zes in Le concert d’esculape zorgen voor optimale verklankingen.