Liszt: Orgelwerken (compleet). Fantasie ‘Ad nos, ad salutarem undam’; ‘Preludium en fuga over de naam BACH’ S. 260, R. 381; Variaties over Weinen, klagen, Sorgen, Zagen Crucifixus; S. 673, R. 382; ‘Évocation à la chapelle Sixtine’ S. 658, R. 400; ‘Der Papst Hymnus’ E. 19; ‘Weimars volkslied voor orgel S. 672; ‘Einleitung zur Legende von der heiligen Elisabeth’ S.2; ‘Hosannah’ S. 677, R.409; ‘Ave Maria’ S. 667b; ’Nun danket alle Gott’ S. 674c; ‘Missa pro organo’ S. 264; Voorspel ‘In donum Domini ibimus’ S. 671; ‘Offertorium’ uit de Hongaarse kroningsmis S. 667; ‘Orpheus’ S. 672a; ‘Inleiding, fuga en Magnificat’ uit de Symfonie voor Dante’s Divina commedia S. 109, R. 426; Hymne ‘Tu es Petrus’ S. 261; ‘Sposalito’ S. 60; ‘Ave Maria Stella’ en ‘Salve regina’ uit Kerkhymnes S. 669; ‘Rosario’ nr. 1-3, S. 670; ‘Weihnachtsbaum’ S. 186; ‘Introitus’ nr. 1 S. 268; ’Oraison’ uit Les morts, S. 268; ‘Kreuzandachten’ I - V; ‘Consolations’ in Des S. 759, E C 614; ‘Resignazione’ S. 263; ‘Requiem’ S. 266, R. 385; ‘Gebet’ S. 265; ‘Am Grabe Richard Wagners’ S. 267; ‘Cantico del sol di San Francesco d;Assisi’ S. 665; ‘Ora pro nobis’ S. 262; ‘Ungarns Gott’ S. 674; ‘Andante religioso’ S. 261a; ‘Prelude SBV Excelsior’ S. 666; ‘Kirchliche Festouverture über den Choral ‘Ein feste Burg ist unser Gott’ S. 675; ‘Adagio von Bach’ S. 661; ‘Einleitung und Fuge uit Bachs cantate Ich hätte viel Bekümmernis S. 660/1; ‘Andante’; ‘Ave Maria vo Arcadelt’ S. 659; ‘Préludes naar Chopin op. 24.5 en 9’; ‘Regina caeli’ S. 663; ‘Ave verum corpus de Mozart’ S. 461a; ‘Agnus Dei di Verdi’S. 437; ‘Koor van de jonge pelgrims uit ‘Der Gnadeheil’ S. 676. Adriano Falcioni. Brilliant Classics 95035 (5 cd’s, 5u., 59’29”). 2019
Er heeft lang een enigszins mysterieus waas gehangen rond de Orgelwerken van Liszt. De meeste daarvan waren niet zo bekend. Alleen de Fantasie en fuga Ad nos, ad salutarium undam’ die hij opdroeg aan Meyerbeer en de aan zijn leerling Alexander Winterberger opgedragen Preludium en fuga over de naam BACH zijn nog regelmatig te horen. De Variaties over ‘Weinen, Klagen’ uit Bachs Cantate nr. 12 waren oorspronkelijk voor piano bedoeld, maar kunnen ook goed op orgel worden uitgevoerd. Deze composities behoren tot de indrukwekkendste orgelwerken. Maar er blijkt zoveel meer te zijn. Na Martin Haselböck die in 2009 een volledige opname van de ze Orgelwerken maakte (NCA 60161) en in 1983 al de bekendste had vastgelegd (Orfeo C 125901 A) is het nu de Italiaanse organist Adriano Falcioni die een geslaagde nieuwe poging onderneemt op het daarvoor heel geschikte Tamburini-Corna orgel van de San Lorenzo kathedraal in Perugia.
Hij zorgt ervoor dat de langzame composities niet te traag verlopen en als orgelgedoodel tijdens saaie kerkdiensten klinken. Vaak is sprake van machtig, romantisch spel, wat geheel te verdedigen is.
Het is goed dat de muziekindustrie deze werken heeft ontdekt en onder de aandacht brengt. Goed ook dat dit facet van Liszt zo fraai en als totaal genre wordt belicht.