Leemans: Symfonieën nr. 3 in Es, 4 in C, 7 in F, 9 in G, 11 in C, 12 in D. Terra Nova collectief o.l.v. Vlad Weverbergh. Et’cetera KTC 1721 (2 cd’s, 1u., 40’16”). 2020
Gedurende de eerste heft van de achttiende eeuw vestigden heel wat Vlaamse kunstenaars zich in Parijs waar een groeiende markt was voor hoogwaardige kunstproducten toen het na de dood van Lodewijk XIV in 1715 in economisch opzicht veel beter ging. De Vlamingen vestigden zich in dezelfde buurt, ontmoetten elkaar in dezelfde cafés, Eén van hen was de schilder Joseph Suvée (1743 - 1807) die in 1771 de Prix de Rome won en Jacques-Louis David versloeg. Een ander was de uit Brugge komende componist Hébert Leemans (1741 - 1771). Hij heeft naast Gossec een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de vroege Franse symfoniestijl. Zijn vader was daar organist en bespeelde het carillon. Veel meer weten wee niet van hem, alleen dat zijn opus 1 in 1765 in Parijs werd gepubliceerd dankzij financiële ondersteuning van aristocratische sponsoren.
Gossec leidde daar het uit 73 musici bestaande, in 1769 opgerichte Concert des amateurs en heeft waarschijnlijk voor de première van Leemans’ Symfonieën gezorgd. Vlad Weverbergh die in 2012 het Terra Nova collectief oprichtte volgde hem na in een zestal van zijn in totaal 14 Symfonieën.
Hij (zelf klarinettist) doet dit met veel kennis van zaken en een ensemble van instrumentalisten dat over de juiste instrumenten beschikt.