CD Recensies

LULLY: BALLET ROYAL DE LA NAISSANCE DE VÉNUS E.A.

Lully: Ballet royal de la naissance de Vénus LWV. 27, ‘Ballet royal des amours déguisés LWV. 21, Aria van Armida ‘Ah! Rinaldo, e dove sei?’; Psyché LWV. 45; ‘Plainte italienne’, ‘Le carnaval’ LWV 52, ’Son dottor prr occasion’, aria van Barbacola, ‘Le bourgeois gentilhomme’ LWV. 43; ‘Chaconne d’Arlequin’. Deborah Cachet en Bénédicte Tauran (s), Cyril Auvity (ct), Samuel Namotte (t), Guillaume Andrieux en Philippe Estèphe (b) met Les talens lyriques o.l.v. Christophe Rousset. Aparté AP 255 (71’43”). 2021
 
Lully droeg zijn balletmuziek Ballet royal de la naissance de Vénus in 1665 op aan Henrietta van Engeland, de schoonzuster van Lodewijk XIV die daarin zelf de rol van Venus vertolkte. Het bijzondere aan dit ballet is, dat het ook vocale bijdragen heeft met aria’s voor Neptunus en Thétis in de proloog, een dialoog tussen de gratiën in deel twee en klachten van Ariane en Orphée.
Omdat er toch zangers aanwezig waren zijn als aanvulling nog een paar bijdragen gekozen. Daaronder een klacht van Armide jegens Rinaldo en een grappig, in het Italiaans gezongen Carnavalsnummer. 
Er is vrijwel geen maat muziek van Lully die niet de moeite waard is en Christophe Rousset met zijn ensemble behoren tot de beste vertolkers van Lully’s werken, eerst op Decca, nu op Aparté. Ook deze interpretaties hebben een hoge mate aan distinctie.