Lekeu: Vioolsonate in G; Ysaÿe: Mazurka’s nr. 1 op. 10/1 en 2 op. 10/2, Mazurka de concert op. 1, Grande valse de concert op. 3, Lointain passé op. 11; Extase op. 21, Rêve d’enfant op. 14. Sylvia Huang en Eliane Reyes. Fuga libera FUG 779 (73’). 2021
We zouden waarschijnlijk veel meer muziek hebben kunnen horen van de Belgische componist Guillaume Lekeu (1870 - 1894) wanneer hij niet het ongeluk had gehad op 24-jarige leeftijd aan tyfus te sterven. Maar gelukkig voltooide hij naast een Pianotrio in c uit 1890 wel een fraaie Vioolsonate in 1892 en heel wat meer. Hij was bijvoorbeeld ook begonnen aan een Cellosonate en een Pianokwartet, maar die werken werden niet afgemaakt, doch wel voltooid door d’Indy.
Lekeu was een student van Franck en volgde dankbaar diens ethos met eigen gedistingeerde, spirituele muziek met een enigszins Wagneriaanse inslag. Zijn Vioolsonate was een opdrachtwerk van Ysaÿe en het lag dus voor de hand dat violiste Sylvia Huang, die in 2019 het Koningin Elisabeth concours won, beide componisten op deze cd combineerde.
Ze heeft de rijke, warme toon die de Vioolsonate nodig heeft en Eliane Reyes beschikt over alle nodige techniek om de veeleisende pianopartij de baas te worden.
Het is aardig dat het duo vervolgt met enige minder bekende werken van Ysaÿe en we mogen dankbaar zijn dat zich daaronder cd premières bevinden van twee ongepubliceerde composities, de Mazurka de concert en de Grande valse de concert. De uitvoerenden konden vooraf beschikken over de in Verviers (tevens de geboorteplaats van Eliane Reyes) bewaarde manuscripten van deze werken.
De verklankingen getuigen alle van een groot engagement en een sterk muzikaal gevoel.
Dat Lekeu meer muziek naliet dan door velen wordt gedacht, bewijst de uitgave van zijn hele oeuvre op acht cd’s met negen uur en 45 minuten mooie muziek (Ricercar RIC 351).