Liszt: Harmonies poétiques et religieuses S. 173 nr. 1-10. Saskia Giorgini. Pentatone PTC 5186.296 (2 cd’s, 1u., 24’43”). 2021
Als eerste belangrijke verzameling pianowerken componeerde Liszt nadat hij zijn activiteiten als concertpianist had opgegeven om kapelmeester in Weimar te worden tussen 1847 en 1852 zijn bundel Harmonies poétiques et religieuses. Afgezien van ‘Funérailles’, geschreven na de Oostenrijkse onderdrukking van de Hongaarse opstand in 1848, is de reeks vooral de uitdrukking van Liszts tot sensualiteit geneigde Katholicisme, wat toen niet tot ieders smaak was. Naast het zelfbewuste en vrij uiterlijk virtuoze’ Funérailles’ is het vervoerde ‘Bénédiction de Dieu dans la solitude’ het bekendste deel.
Het gaat om forse muziek die best met enig gevoel mag worden gespeeld.
Complete uitvoeringen zijn een uitzondering, al zijn die er op cd wel. Bijvoorbeeld heel mooie van Michael Korstick (CPO CPO 777.951-2), Leslie Howard (Hyperion CDA 66421/2) en Yuri Favorin (Muso MU 006). De Italiaans-Nederlandse pianiste Saskia Giorgini, die in 2016 het Mozart concours in Salzburg won, heeft zo haar eigen kijk op deze materie. Pianotechnisch staat ze daar ver boven, zodat ze zich kan toeleggen op een studie naar inhoud en expressie en daarbij tevens wat compositorische raadsels kan oplossen. Voor haar is de muziek ‘deeply humane and sincere, tender, but also full of of the most sorrowful, violent, painful moments thatLiszt ever put into music’.
In die geest tracht ze diepere betekenis aan deze tien werken te geven wat haar op poëtische en behoorlijk indringende manier heel goed is gelukt, wars van uiterlijk vertoon.