CD Recensies

LIPATTI: LIEDEREN E.A.

Lipatti: Chansons de Verlaine op. 9 nr. 1-5, Mélodies nr. 1-4; Enescu: Chansons de Clément Marot op. 15 nr. 1-7; Dinescu: ‘Mein Auge ist zu allen sieben Sphären zurückgekehrt’. Markus Schäfer (t) en Mihai Ungureanu (piano). Dreyer Gaido CD 21132 (57’20”). 2020
 
Dinu is de koosnaam van Constatin en geldt voor de van oorsprong Roemeense, in Parijs levende pianist Dinu Lipatti (1917 - 1950). Altijd ben ik nog jaloers op mijn Zwitserse vrouw die hem op ht eind van zijn door leukemie geteisterde leven nog heeft zien en horen spelen in Genève. Zelf moest ik het als tiener doen met zijn opname van de Walsen van Chopin, toen nog op 78t. platen en tenslotte verdoekt naar EMI 769.802-2. Gelukkig is meer van hem als pianist bewaard gebleven, behalve die Walsen  ook de bewerking van Bachs koralen ’Nun komm der Heiden Heiland’ en ‘Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ’, ‘Jesu bleibt meine Freude’, de ’Siciliano’ uit Fluitsonate BWV. 1031, de Partita nr. 1, het Klavecimbelconcert nr. 1 in d, enige sonates van Domenico Scarlatti, de Pianosonate nr. 8 KV. 310 van Mozart, de Pianosonate nr. 3 van Chopin, de ’Sonetto del Petrarca’ van Liszt, een paar Walsen van Brahms, ‘Miroirs’ van Ravel, nogmaals de Walsen van Chopin, zijn Mazurka nr. 3, de Barcarole, de Nocturne in Des, de Pianoconcerten van Schumann en Grieg (met Karajan, uit Luzern) (Membran 221761-350 (4 cd’s).
Eerder besproken is ook een opname met Pianowerken van Lipatti door Luiza Borac (A vie AV 2271). Maar hier gaat het om een nieuwe cd met de titel ‘Hommage à Dinu Lipatti’. Naast zijn roemrijke maar helaas korte loopbaan als concertpianist raakten zijn activiteiten als componist wat op de achtergrond. 
Met ‘Le piano qui baise une main frèle’ begint een fijnzinnige dialoog tussen zanger en pianist op teksten van Verlaine. In de tweede cyclus gaat het om op muziek gezette teksten van Arthur Rimbaud, Paul Valéry en Paul Éluard en maakt Lipatti passende, vrij ingehouden muziek met ritmische cellen als basis bij de surrealistische teksten. Heel mooi slaagde ‘Les pas’; deze muziek heeft ook iets beklemmends.
Lipatti heeft altijd ondersteuning gehad van zijn landgenoot George Enescu. Daarom is ook hij hier vertegenwoordigd met zijn ’Sept chansons de Clément Marot’, voornamelijk minneliederen uit de Renaissance waarin het leed van een geliefde wordt bezongen of quasi gereciteerd. 
Violeta Dinescu (1953), die tegenwoordig docente is in Oldenburg, zorgde met haar ‘Mein Auge ist zu allen sieben Sphären zurückgekehrt’ op haar manier een eerbetoon voor Lipatti door bijna 17 minuten een wat melodramatische tekst uit Dante’ ‘Goddelijke komedie’ op muziek te zetten. 
Muziekliefhebbers die de naam Lipatti nog iets te zeggen heeft, zijn allen op leeftijd, maar iedereen die prachtig pianospel aan het hart gaat, zou van deze opnamen - en juist deze nieuwe met onbekend moois - kennis moeten nemen.