Locke: Suites nr. 1 in c en 2 in Bes, 3 in d, 4 in Bes en 5 in a uit The flat consort ‘for my cousin Kemble’, Suites nr. 1 in d en 3 in c ‘Duos for 2 bass viols’ nr. 1-6. Fretwork. Signum SIGCD 696 (67’39”). 2021
Het is vierhonderd jaar geleden dat de Engelse componist Matthew Locke (1621 of 1622 - 1677) werd geboren. Hij stond altijd in de schaduw van zijn vriend en collega Purcell en Byrd., maar beschikte over een krachtige muzikale persoonlijkheid en grote technische gaven. Richard Boothby van Fretwork typeert hem als ‘quixotic, capricious restlessness that is constantly challenging the listener to follow his argument... a thrilling musical ride’.
Locke’s muzikale loopbaan begon als koorknaap in Exeter waar hij zowel Karel 1 als de toekomstige Karel 2 leerde kennen. In 1648 diende hij prins Charles in de Nederlanden, bekeerde zich tot het katholicisme en werd bij terugkomst in Engeland met open armen ontvangen door de toekomstige Karel II in wiens dienst hij trad.
Tussen 1656 en 1663 schreef hij veel toneelmuziek, maar hij schreef ook veel, vaak in vitriool gedrenkte pamfletten. Tot zijn muzikale nalatenschap behoren toneelmuziek, instrumentale werken, geestelijke muziek in het Engels en Latijn en wereldse liederen.
Via deze cd leren we hem kennen a ls componist van consortmuziek met de hoofdrol voor de viola da gamba. Bij de uitvoering daarvan wordt het ensemble Fretwork met vier gambisten aangevuld met David Miller (aartsluit en theorbe) en Silas Wollston (klavecimbel). De cover van de cd toont een inscriptie uit de muur van de kathedraal in Exeter die hijzelf aanbracht in de tijd dat hij daar in het koor zong.
Samen zorgen ze voor puike verklankingen waarin het avontuurlijke karakter van de muziek goed naar voren wordt gebracht. Wie meer van deze componist wil horen, moet ook eens luisteren naar zijn ‘Music for his majesty’s sagbuts and cornets’ door Le sacqueboutiers de Toulouse (Ambroise AMB 9965) uit 2004.