CD Recensies

LALANDE: GRANDS MOTETS

Lalande: Grands motets. ‘Die irae’, ‘Miserere’, ‘Veni Creator’, ‘Caprice’ nr. 3, ‘Fantaisie ou Caprice que le roi demandoit souvent’. Ensemble Correspondances o.l.v. Sébastien Daucé. Harmonia Mundi HMM 90.2625 (80’20”). 2021 
 
Toen de Franse koning Lodewijk XIV besloot om Lalande als een van zijn musici van de koninklijke kapel in dienst te nemen, kon deze musicus zich niet voorstellen dat hij zijn composities veertig jaar lang, tot het begin van de revolutie, niet alleen zou schrijven maar ook zou dirigeren.
Die succesvolle periode leverde ook zijn ‘Grand motets’ op als een buitengewone cyclus gewijde muziek, vergelijkbaar met Bachs Cantates en Händels oratoria.
Superintendant Lalande nam al gauw alle belangrijke muziekfuncties in Versailles waar: bij Franse overwinningen, officiële ontvangsten, avonden om de koning muzikaal te verwennen. Zijn ‘Symphonies pour les soupers du roy’ werden driemaal in de week, dus in totaal wel honderden keren gespeeld tijdens de maaltijden van de Zonnekoning.
Sébastien Daucé, een hel goede en geïnspireerde interpreet van de Grand Siècle muziek, voert deze ‘Grand Motets’ voorbeeldig uit en lardeert ze met een paar instrumentale composities. ‘Dies irae’ werd waarschijnlijk tijdens de begrafenis van Lodewijk ten gehore gebracht. Het werk is een prachtige fusie van vroomheid, schoonheid en majesteit.