Liszt: Hamlet S. 104; Hungaria S. 103; Hunnenschlacht S. 105; Die Ideale S. 106. BBC filharmonisch orkest o.l.v. Gianandrea Noseda. Chandos CHAN 10490 (79’40’). 2008
De twaalf ‘genummerde’ symfonische gedichten uit de rijpe jaren van Liszt; Vijfentwintig jaar later werd daar nog het haast expressionistische Von der Wiege bis zum Grabe S. 107 aan toegevoegd. In de loop van de tijd kwamen van deze werken een paar integrale opnamen tot stand, eerst met Haitink en het Londens filharmonisch orkest (Philips 438.751-2, 438.754-2, 4 cd’s), later van Masur met het Gewandhausorkest (EMI 574.521-2, 5 cd’s). De in Nieuw Zeeland ontstane Naxos opnamen van Halász bieden een goedkoop alternatief, maar zijn in muzikaal opzicht ver de mindere.
Sinds enige tijd ontwikkelt ook Chandos een volledige reeks; daarvan is dit het vierde deel daarvan. Groot voordeel van deze reeks is de hoorbaar betere, royalere geluidskwaliteit. Noseda weet niet alleen goed raad met de meer explosieve aspecten van Hamlet en Hunnenschlacht maar evenzeer met de meer overpeinzende episodes. Bovendien toont de dirigent een koel hoofd waar hij zich een weg baant door de kleurige orkestratie en geeft hij waar nodig de ‘natuur muziek’ een haast Wagneriaans tintje. Het is trouwens lastig om al Listzt’s marcatos, impetuosos, appassionatos en agitatos naar waarde te doseren.
Kortom Noseda en het brillante Engelse orkest zijn in goede sympathie met het idioom zonder enige overdrijving of tekortkoming.Deze werken hebben zeker enige longueurs, maar ze vormen een essentiële muzikale confrontatie voor de student van het romantische orkest en een nuttige wegwijzer naar waar Tchaikovsky en Smetana hun inspiratie vonden. Ook de eerdere uitgaven hebben dit niveau. Een voorlopig weer eerste keuze dus.