CD Recensies

LISZT: PIANOWERKEN, VOLODOS

Liszt: Uit Années de pèlerinage I ‘Vallée d’Obermann’; Uit Années de pèlerinage II ‘Il penseroso’, ‘Sposalizio’; Uit Légendes nr. 1 ‘St. François d’Assise – La prédication aux oiseaux’; Hongaarse rapsodie nr. 13; Bagatelle ohne Tonart; uit Harmonies poétiques et religieuses ‘Funérailles‘; Prélude naar Bachs ‘Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen’; La lugubre gondola nr. 2; Nocturne En rêve. Arcadi Volodos. Sony 88697065002 (76’18”). 2006

Lang was het stil rond Volodos en dan ineens verschijnt van hem een volledig aan Liszt gewijde opname nadat hij ons eerder al een voorproefje had gegeven van zijn bijzondere dispositie voor deze componist (een transcriptie naar Horowitz van Hongaarse rapsodie nr. 2 en 3 Lisztbewerkingen van Schubertliederen op SK 62691 en Hongaarse rapsodie nr. 15 naar Horowitz plus 22 Variaties over Mendelssohns Trouwmars op SK 60893).
Hier keert hij naar Liszt terug in een exclusief aan deze componist gewijd recital. Het opvallende daarbij is dat hij nu eens niet met louter vuurwerk, met pianistische trapezenummers komt (niet dat het aan technische, virtuoze hoogstandjes ontbreekt), maar juist met poëtische werken waarin het vooral op het tonen van expressie aankomt. Het programma biedt veel verscheidenheid en laat Lisztinterpretaties op het allerhoogste niveau horen.
Van de eerste maat van Vallée d’Obermann tot de laatste van En rêve  horen we een pianist die volkomen in harmonie is met de wereld van Liszt en dus dat we in goede handen zijn. Hier is sprake van een haast aangeboren empathie voor dit idioom, mede omdat zijn techniek en zijn fantasie zo overdadig zijn dat hij alle aandacht kan besteden aan het van binnenuit verlichten van de muziek.
Zijn spel is een toonbeeld van helderheid, juiste tempokeus, differentie tussen verschillende motieven, het openleggen van ingewikkelde contrapuntische constructies. Dat alles ondersteund door een fraai op orde gebrachte Steinway en een meer dan voortreffelijke opname uit de Teldex studio in Berlijn.