Liszt: Missa choralis; Via crucis. Thomas Trotter (o), Leigh Melrose (b) en de Corydon singers o.l.v. Matthew Best. Hyperion CDA 67199 (72’50”). 2000
De reputatie van Liszt als componist van geestelijke koormuziek is een slechte: deze zou namelijk enorm langdradig en slaapverwekkend zijn. Noch Reinbert de Leeuw (Philips 416.649-2), noch Francis Jackson (Saga EC 3399-2) slaagden er volkomen in dat odium te verdrijven. Doch Best lukt het aardig om deze werken allure te geven en hij zorgt tenminste voor wat opwindende momenten, zoals in het ‘Sanctus’ van de Missa choralis. Daar tegenover staat dan een prachtig verstild slot van het ‘Benedictus’.
Met de voortreffelijke Corydon Singers en de daaruit voortkomende solostemmen beschikt hij over een apparaat om deze muziek alle expressie en recht te doen. Organist Trotter stelt zich terecht bescheiden op in de Mis, maar legt gelukkig veel passie in Via crucis. Een warmer pleidooi voor deze omstreden werken is er momenteel niet.