Liszt: Pianosonate in b, S 178; Mefistowals nr. 1, ‘Dans in de dorpsherberg’ S514; Liebestraum nr. 3 in As, S 541/3; La lugubre gondola, S 200/2; Preludium en fuga in a S 462/1 (naar Bach: Preludium en fuga BWV 543); bonus dvd met interview en korte film A Faustian impression. Khatia Buniatishvili. Sony 8869787-385-2 (67’29” + 13’53”). 2010 Zaaloptredens die in het algemeen stormen van enthousiasme ontketenden gingen de 23-jarige pianiste uit Georgië vooraf en hier is dan haar geheel aan Liszt gewijd cd debuut. Ze levert een prachtige staalkaart van haar kunnen af en toont meteen haar veelzijdigheid aan want ze levert een overrompelend spannende, tot in elk detail mooi uitgelichte, rijk genuanceerde in de juiste verhoudingen dramatische en poëtische interpretatie van de ooit technisch onspeelbaar en muzikaal onbegrijpelijk geachte sonate, de hoofdschotel van het recital. De experimentele extremen van het werk worden met intellectuele scherpzinnigheid verkend. Ze maakt er een visionair meesterwerk en een mijlpaal in de muziekhistorie van met buitengewone grandeur en lucidideit (zie ook voor mogelijke alternatieven de Vergelijkende Discografie uit juni 2011). In de Liebestraum toont ze charme en men meent een tenor te horen smachten, in de Mefistowals een grote virtuoze diablerie (de duivel kijkt uit een hoekje bewonderend toe), in La lugubre gondola blijkt ze vertrouwd met de meer impressionistische, introverte kant van Liszt en in het Bach arrangement gaat ze barok helder, simpel tot de essentie van de compositie terug. In de door de pianiste van in het Engels gesproken tekst voorziene bonus cd komen we haar tegen als zichzelf, Marguérite, Mefisto en Faust. Knap gedacht, enigszins versnipperd en dus psychedelisch gerealiseerd. Enig kort, dun haartje in de kostelijk consumeerbare soep de wat droge, weinig ruimte krijgende pianoklank uit de zeker ook akoestisch onbekende Meistersaal in Berlijn. Curieus is nog wel dat hoe verder het repertoire van (CBS)Sony is geslonken de cd nummers des te langer zijn geworden.