Liszt: Ouverture Freischütz S. 575; Réminiscenses de Don Juan S. 418; Danza sacrale et duetto aus Jewgeny Onegin S. 429; Tscherkessenmarsch S 4061; Sarabanda und Chaconne aus dem Singspiel Almira von Händel S. 181; Bénédiction et serment, deux motifs de Benvenuto Cellini S. 396; Valse de l’opéra Faust S. 407; Isolde’s Liebestod S. 447; Réminiscences de Lucia di Lammermoor S. 397; Marche funèbre et Cavatine de Lucie de Lammermoor S. 398; Halloh! Jagdchor und Steyrer aus der Oper Tony S. 404; Illustrations de l’Africaine S. 415/1 en 2; Stücke aus der Oper La muette de Portici von Auber S. 387/1-3; Réminiscences de Norma S. 394. Leslie Howard. Hyperion CDA 66371/2 (2 cd’s, 2u. 35’44”). 1989
De transcripties van operafragmenten door Franz Liszt dienden tweeërlei doel: ze boden hem een fundus van bravura pianomuziek zonder dat hij daar veel eigen creatieve energie in te hoeven steken en ze hielpen zijn collega componisten om toen eigentijdse opera’s te publiceren.
Voordat de grammofoonplaat en de radio in zwang kwamen, waren pianotranscripties vaak het enige middel waarmee het publiek in aanraking kon komen met de opera’s van Bellini, Donizetti, Weber, Gounod, Berlioz, Meyerbeer, Tchaikovsky, Verdi en Wagner.
Soms maakte Liszt zijn transcriptie rechtstreeks maat na maat, zoals bij de stukken van Rossini en Wagner (componisten waarvan hij vond dat ze van zichzelf volmaakt materiaal leverden). Maar van zijn zestig stukken in dit genre was een aantal duidelijk beter dan het origineel. Zelf componeerde Liszt al op dertienjarige leeftijd een opera, de eenakter Don Sanche uit 1825 (Hungaroton HCD 12744/5) en het valt slechts te betreuren dat zijn belangstelling voor dit genre werd onderdrukt door zijn inzet voor anderen.
Als een inleiding tot dit materiaal kan de dubbel cd van Howard heel goed dienen. Zijn spel is soms wat opzichtig en bonzend, maar verder is hij een uitstekende pianist met een goed oor voor het dramatische en zijn complete opname van alle pianowerken van Liszt verdient lof. Hier passeren o.a. Faust, Norma, Don Govanni, Aida, Eugen Onegin, Tristan und Isolde en Lucia di Lammermoor de revue, hoogst verbaasd elkaar te treffen.