Liadov: Baba-Yaga op. 56; Uit de Apocalyps op. 66; Polonaise op. 55; Het betoverde meer op. 62; Mazurka ‘Dorpsscène bij de herberg’; Kikimora op. 63; 8 ‘Russische volksliedjes’ op. 58; Scherzo op. 16; Polonaise op. 49. BBC filharmonisch orkest o.l.v. Vassily Sinaisky. Chandos CHAN 9911 (66’34”). 2000
Met Het betoverde meer en Kikimora schreef Anatol Liadov (1855-1914) twee van zijn bekoorlijkste en enorm sfeervolle werken. Compositie had hij in St. Petersburg bij Rimsky-Korsakov gestudeerd en in een suggestief, kleurig gebruik van het orkestapparaat deed hij niet voor zijn leermeester onder. De op haar bezemsteel vliegende bedreigende heks Baba-Yaga uit een Russisch volksverhaal kennen we beter uit Moesorgsky’s Schilderijententoonstelling, maar de uitbeelding door Liadov is een even kort en krachtig presto.
De ene Polonaise op. 55 werd geschreven voor de onthulling van een standbeeld voor Anton Rubinstein in 1902, de andere ter herdenking van Poesjkin. Ook aan de inspiratie voor Uit de Apocalyps ontbreekt niets.
In commentaren over de componist wordt altijd gesproken over diens vakmanschap en expertise, maar echt bijzonder is natuurlijk hoe hij heel eigen mini muziekwerelden schept.
Sinaiksy zorgt voor heel rake typeringen, het orkestspel is heel verzorgd en de opname klinkt levensecht.