Liszt: Legenden nr. 1 en 2 ‘Saint François d’Assise: ‘La prédication aux oiseaux’ en ‘Saint François de Paule marchant sur les flots’; Consolations S. 172 nr. 1-6; Fantasie en fuga op de naam B-A-C-H S. 529; Ballade nr. 2 in b S. 171; Valse oubliée nr. 1 in Fis S. 215; Impromptu in Fis S. 191. Lilya Zilberstein. DG 447.755-2, 476.2463 (65’). 1995
Lilya Zilberstein, die vaak met Martha Argerich en Claudio Abbado samenwerkte, heeft helaas wat weinig opnamen gemaakt, want ze is een artiste die interessant genoeg is voor nadere kennismaking. Het Lisztrecital dat ze alweer een poos geleden maakte, geeft een veelzijdig beeld van de componist, juist omdat het naast elkaar bekende werken, zoals de beide St. François stukken, naast onbekendere stukken laat horen.
Het knappe van de virtuoze pianiste is dat ze de luisteraar Liszt in zijn vele gedaanten toont: niet alleen als lyricus en als episch verteller van mooie verhalen, maar ook als profeet. En als retoricus die de stormen uit de B-A-C-H Fantasie (met de noten Bes-A-C-B omdat in Duitsland de B overeenkomt met onze Bes en de H met onze B) en fuga volkomen weet te kanaliseren. Het is interessant om haar uitvoering van de pianoversie uit 1870 te vergelijken met de oorspronkelijke Prelude en fuga over de naam B-A-C-H voor orgel uit 1855. Al met al een heel geslaagd geheel.