CD Recensies

LISZT: PIANOSONATE; BALLADE NR. 2; HONGAARSE RAPSODIE NR. 10 E.A., GVETADZE

Liszt: Hongaarse rapsodie nr. 10 in F S. 244; Ballade nr. 2 in b S. 171; Pianosonate in b S. 178; Liszt/Schumann: ‘Widmung’ uit Myrthen op. 25; Liszt/Schubert: ‘Gretchen am Spinnrade’ D. 118/2. Nino Gvetadze. Orchid ORC 100017 (56’29”). 2011

 

In 2008 hadden de pers en het publiek tijdens het Utrechtse Lisztconcours een fijner afgestemd muziekgevoel dan de jury (die haar de tweede prijs toekende) door Nino Gvetadze als winnares uit te roepen. Drie jaar later legde gelukkig dit Lisztrecital vast zodat de herinnering weer levendig wordt. Niet alleen zorgt ze voor poëzie en expressieve kracht in deze werken, maar minstens zo belangrijk is dat de muziek de tijd krijgt om deze ‘te laten spreken, huilen zingen en zuchten’ (woorden waarmee Liszt de ware virtuoos omschreef). 

De Hongaarse rapsodie nr. 10 ‘Preludio’ vormt een fraaie inleiding, wars van het theatrale vertoon van een Cziffra (EMI) die verwachting wekt. In de Ballade nr. 2 begint ze het epische verhaal met een heel persoonlijke expressie vol dreiging als bij een onweer op afstand en de slotbladzijden klinken fraai weelderig voordat het coda met zijn visionaire schoonheid het einde vormt.

De Sonate vormt hierna de uitgebreide hoofdschotel; natuurlijk vormen de vreesaanjagende octaven en de zware akkoordclimaxen geen probleem voor Gvetadze zodat ze alle aandacht kan schenken aan de logische structuur en de integratie met zijn wisselende expressie van het geheel. Zij laat veel interessante waarnemingen en ideeën horen, slaat acht op alle gewenste accelerandi en ritenuti en op gaaf afgewerkte frasen.

De poëtische Schumann- en Schubert arrangementen vormen op hoog niveau uitgevoerde toegiften. Leuk dat van de Schumannbewerking de eerste versie is gebruikt (er is een gangbaarder tweede).

Het is interessant om wat de Sonate betreft eens vergelijkingen met Argerich (DG 437.252-2), Hamelin (Hyperion CDA 67760), Zimerman (DG 431.780-2), Pletnev (DG 457.629-2), Cohen (BIS CD 1253) en Demidenko (Hyperion CDH 55184) en te ervaren hoe goed Gvetadze zich in dit gezelschap staande houdt. 

Het Engelse label Orchid realiseerde het in de opname in de voor dit soort doeleinden niet onbekende, want akoestisch geschikte Westvest 90 kerk in Schiedam met mijn oud Haagse Muziekregistratie student Guido Tichelman heel competent als producer.