Marais: Pièces de viole, band 4. Christophe Coin (vdg), Christophe Rousset (kl), Vittorio Ghielmi (vdg), Pascal Montheilhet (th). Decca 458.144-2 (77’21”). 1996
Marin Marais werd in 1656 in Parijs geboren als zoon van een schoenmaker en werd later een van de belangrijkste musici aan het hof van Lodewijk XIV. Hij leerde compositie van Lully, de centrale musicus aan dat hof. Beroemd werd hij onder meer met zijn opera Alcyone (1706) en kerkmuziek.
Maar tegenwoordig wordt Marais vooral herinnerd als virtuoos bespeler op en componist van de viola da gamba. Als leerling overtrof hij al binnen enige maanden zijn docent, de gerenommeerde componist en uitvoerend musicus Sainte-Colombe. Maar helaas leidden de opkomst van een jongere gambavirtuoos, Antoine Forqueray, en de mislukking van zijn opera Semele tot Marais’ voortijdig terugtreding reeds twintig jaar voor zijn dood in 1728.
Net als zijn bijna-tijdgenoot François Couperin was Marais een voortreffelijke miniaturist en hij schreef bijna zeshonderd stukken voor de gamba. Veel daarvan met verleidelijke titels als ‘Le labyrinthe’ en ‘Allemande La bizarre’. Verder vooral bekende dansvormen als courante, sarabande en gigue.
Marais’ uiterst expressieve melodische stijl wordt in toom gehouden door een sterk gevoel voor ritmiek, vaak gekruid met een pikante benadering van de harmonie.
Een goede uitvoering van deze muziek vereist niet alleen een gedegen kennis van de vele stilistische eisen van de Franse barok, maar ook een volledige beheersing van de retoriek die soms op het dramatische af is.
Gelukkig bezit de solist Christophe Coin in dit geval die eigenschappen in overvloed, evenals het grote vermogen om de complete timbres van Marais’ zangstukken tot een goed klinkend einde te brengen. Ook zijn begeleidende team, met daarin de favoriete gitaar van Lodewijk XIV past uitstekend bij Marais’ muziek vol toespelingen.
Wie meer muziek in dezelfde geest van Marais en Couperin wil horen, zou eens de opname Tous les matins du monde van Jordi Savall (Alia Vox AV 9821) kunnen proberen.