CD Recensies

MEINARDUS: LUTHER IN WORMS

Meinardus: Luther in Worms op. 36. Matthias Vieweg (bs),Catalina Bertucci (s), Annette Gutjahr (a), Clemens Löschmann (t), Corby Welch (t), Ansgar Eimann (bs), Markus Flaig (bs), en Clemens Heidrich (bs) met de Rheinische Kantorei en Concerto Köln o.l.v. Hermann Max. CPO 777.540-2 (2 cd’s, 1u. 43’40”). 2013

 

Wat fijn dat op muziekgebied nog zoveel te ontdekken valt. Neem de volslagen onbekende Duitse componist Ludwig Meinardus (1827-1896) uit Bielefeld die in een oeuvre van achtenveertig werken vier oratoria: Simon Petrus (1857), Gideon (1862), Koning Salomo op. 25 (1863) en Luther in Worms op. 36 (1874) schreef. Dit geeft meteen aan dat de componist tot de piëtistische renaissancegroep onder de negentiende eeuw behoorde. 

Vooruitlopend op het Lutherjaar 2017 is dit tweedelige oratorium met enigszins operakarakter Het eerste deel heet ‘De reis naar Worms, het tweede ‘Voor de keizer en het keizerrijk”. Dat operakarakter blijkt pas goed bij een openbare uitvoering waar liefst fanfares, ridders te paard en herauten aan te pas komen. Dat blijkt ook uit de structuur. Aria’s zijn niet geanonimiseerd, maar persoonlijk

Waar het om gaat is dat in dit oratorium Luther scherp wordt gekarakteriseerd. Liefst zeven solisten, gedomineerd door 5 mannen, hebben daarin een aandeel, naast een gemengd koor dat in verschillende formaties, dus ook als dubbelkoor en vrouwen en mannen separaat plus een jongenskoor optreedt en een niet te klein bezet orkest. Daarvoor moest het kleine Concerto Köln aanzienlijk worden aangevuld. 

De bas-bariton Mathias Vieweg zingt een knappe Luther, Catalina Bertucci is zijn ondersteunende vrouw Katarina. Verder horen we enige omringende historische figuren zoals Justus Jonas (Clemens Löschmann), Keurvorst Frederik de Wijze en Glapius (Markus Flaig), Marta (Annette Gutjahr), Ulrich von Hütten (Clemens Heidrich), Georg von Fundsberg (Ansgar Eimann) en keizer Karel V (Corby Welch ). Zij allen zijn behoorlijk voor hun diverse taken en inbreng bereken, zodat de confrontaties van de daadkrachtige hervormer met de heersende machten goed uit de verf komen.

Hermann Max heeft een goede greep op zijn ensemble en zorgt voor een levendige uitvoering. Dit mag dan wel geen veronachtzaamd meesterwerk zijn, het is zeker de moeite van het aanhoren waard en verdiende deze cd première ten volle.