Mozart: Il re pastore KV 208. John Mark Ainslay (t, Alessandro), Sarah Fox (s, Aminta), Ailish Tynan (s, Elisa), Anna Devin (s, Tamiri) en Benjamin Hulett (t, Agenore) met het Orkest van de Classical Opera o.l.v. Ian Page. Signum SIGCD 433 (2 cd’s, 1u. 47’12”). 2014
In 1751 was het gegeven van dit werk al veertien maal aan bod gekomen bij huiselijke vertoningen voor de Habsburgers in Schönbrunn, maar ernst werd het ter opluistering van een bezoek van aartshertog Maximilian Franz (de jongste broer van keizer Joseph II) aan Salzburg in april 1775 toen daarvoor een opera bij de negentienjarige Mozart was besteld. Het bewuste werk met serenadekarakter 'De schaapherder koning' is gebaseerd op een libretto van Metastasio waarin Alexander de Grote (Alessandro) ontdekt dat de schaapsherder Aminta, gezongen door een met heldere, soepele stem toegeruste Sarah Fox, de ware erfgenaam is van zijn troon. Alessandro zelf is in goede handen bij de met zwier zingende John Mark Ainsley, met name in ‘Si spande al sole in faccia’ als redelijk zelfbewuste vorst, Ailish Tynan heeft een mooie inbreng als het andere herderinnetje Elis en Anna Devin dito als als de vermomde prinses Tamiri, maar dan met meer staal in haar stem en Ian Page geeft het minidrama met zachte hand fraai gestalte. Een speciaal moment is er in ‘Sol può dir come si triova’ voor Benjamin Hulett als Agenore, de belegerde bondgenoot van Alessandro.
Met een uit klavecimbel, cello en contrabas bestaande continuogroep is gezorgd voor een stimulerende begeleiding van de recitatieven. Het werk kent een paar andere hoogtepunten, zoal de door Sarah Fox groots gezongen aria ‘L’amerò sarò costante’ met obbligato viool en de finale van de tweede akte.
Er stonden reeds enige erg goede opnamen van dit werk ter beschikking: Marriner (Philips 422.535-2), Harnoncourt (Teldec 4509-98419-2, Warner 2564-6922599-2), Vaughan (RCA 74321-50165-2) en Wentz (Brilliant Classics 94498). Maar deze nieuste heeft in veel opzichten een streepje voor.