CD Recensies

MATTEIS: AYRES FOR THE VIOLIN (GED.), THEATRUM AFFECTUUM

Matteis: Most ravishing things. ‘Ayres for the violin’ boek 1-4 (20 deeltjes)’ Barsanti: ‘Thro’ the wood.laddie’ (4 deeltjes) en ‘Clout the cauldron’ (17 deeltjes) uit A collection of old Scots tunes’. Theatrum Affectuum. Aeolus AE 10226 (73’16”). 2014

 

Francesco Barsanti (1690-1772) zowel als Nicola Matteis (ca. 1670 – na 1714) waren virtuoze Italiaanse instrumentalisten die hun heil zochten in Groot-Brittanië en daar blijkens de hier opgenomen werken aardig assimileerden. Beiden leverden een groot aandeel in de ontwikkeling van de muziek voor viool nog voordat Pisendel en Bach stevige duiten in het zakje deden op dit gebied. Hun muziek biedt veel genoegen, hoewel incidenteel een donkerder wolkje overdrijft in dit op Schotse volksmuziek gebaseerde programma. Dit houdt meteen in dat variatie is gewaarborgd want de muziek is inventief.

Het uit vijf leden – blokfluit, viool, cello, theorbe/gitaar en klavecimbel/orgel - bestaande Theatrum Affectum zorgt voor mooi spontane gracieuze vertolkingen die bijna op één lijn kunnen worden gesteld met wat Amandine Beyer en haar Gli Incogniti in haar reeks ‘Italiaanse barok vioolsonates eerder liet horen (Zig-Zag Territoires ZZT 09080-2) en haast beter dan van The Arcadian Academy onder Nicolas McGegan (Harmonia Mundi HM   90.7108, HCX 3957067). Min of meer terloops kwamen Barsanti en Matteis ook in beperktere mate aan bod bij Ricordanza (MDG MDG 505-1381-2).