CD Recensies

MARTLAND: AMERICAN INVENTION; BEAT THE RETREAT; CROSSING THE BORDER E.A.

Martland: American Invention (1985) Beat the retreat (1995); Crossing the border (1990); Eternal delight (1997); Horses of instruction (1995);  Mr. Anderson’s pavane (1994); Patrol (1992); Shoulder to shoulder (1986). Steve Martland band o.l.v. Steve Martland; Smith kwartet. NMC NMCD 210 (2 cd’s, 2u. 26’ 08”). 1991

 

De non-conformistische Engelse componist Steve Martland (1954-2013) kon zich rekenen tot de betere studenten van Louis Andriessen. In Wikipedia is uitgebreid aandacht aan hem besteed en wie in de man is geïnteresseerd vindt daar veel gedetailleerde informatie over hem. Aan opnamen van zijn muziek heeft het niet ontbroken, maar dit dubbelalbum is beslist heel waardevol.

Het kan nauwelijks toeval zijn dat we in veel van de deels als politiek en stilistisch protest klinkende gespierde stukken voor divers samengestelde ensembles veel van Andriessen kunnen terug vinden. Minimalisme is bij Martland ook aan de orde van de dag. Kortom, we hebben hier te maken met een duidelijke persoonlijkheid als beeldenstormer. Stuwende, aanstekelijk werkende ritmen zijn troef. Maar een werk als het prachtige Patrol is voor een standaard strijkkwartet geschreven en blijkt te zijn geïnspireerd door Schotse volksmuziek zowel als door Purcell, howel het werk klinkt eerder als iets van Stravinsky.

Daar staat dan werk met een scherp randje tegenover, zoals in het lichtelijk dansante Beat the retreat en Horses of instruction. In Crossing the border brengt hij een orkestraal eerbetoon aan de beroemde Chaconne in d van Bach. En House of instruction is vol stemmingswisselingen door de inbreng van piano, koper en slagwerk. Lieflijker klinkt Mr. Anderson’s pavane ter nagedachtenis aan filmregisseur Lindsay Anderson en in Eternal delight vallen de onregelmatige patronen en de inbreng van de marimba op.

Dit album vormt een fijn muzikaal In Memoriam; Delen van de inhoud verschenen reeds gespreid over andere labels. Wie bijzonder geïntereseerd is in het werk van Martland moet beslist ook zijn Babi Yar uit 1983 en Drill uit 1987 door het Residentie orkest onder Elgar Howarth c.q het pianoduo Gerard Bouwhuis en Cees van Zeeland (Cataclyst 09026-68398-2, 2 cd’s) beluisteren.