Mendelssohn: Vioolconcert in e op. 64; Toneelmuziek bij A Midsummer night’s dream op. 21/61. Jennifer Pike (v), Rhian Lois (s), Keri Fuge (s) met het Birmingham symfonie orkest en –jeugdkoor o.l.v. Edward Gardner. Chandos CHSA 5161 (67’57”).
De vierde en laatste Chandos uitgave in de serie ‘Mendelssohn in Birmingham’ combineert het vioolconcert met de Midzomernachtsdroom muziek.
Deze uitgave is in zoverre interessant dat we in het vioolconcert Jennifer Pike terughoren in de compositie waarmee ze dertien jaar geleden als jongste ooit het Britse Young musician of the year concours won en die eerder in 2015 met veel succes in Carnegie Hall debuteerde. Haar vooral lyrische voordracht laat horen dat ze door en door vertrouwd is met het werk en dat ze intussen nog subtieler weet te fraseren. Maar de concurrentie is moordend met – als we ons tot de dames beperken – Johanna Martzy (Hänssler 94226, Testament SBT 1225), Gioconda de Vito (Archipel ARPCD 0271), Ida Haendel (Hänssler 94202), Nelli Shkolnikova (Doremi DHR 7819), Kyung-Wha Chung (Decca 460.976-2), Anne-Sophie Mutter (DG 477.8001), Viktoria Mullova (Philips 432.077-2 en 473.872-2), Akiko Suwanai (Philips 468.369-2), Emmy Verhey (Brilliant Classics 95280), Midori (Sony SK 877400), Hilary Hahn (Sony SK 89921), Rachel Barton Pine (Cedille CDR 90000144), Nicola Benedetti ( 476.3159), Elena Urioste (Philadelphia COP 020), Tianwa Yang (Naxos 8.572662), Isabelle van Keulen (BIS CD 935 en SACD 1766), Mariko Honda (Naxos 8.550111), Angèle Dubeau (Analekta FL 23098), Arabella Steinbacher (Pentatone PTC 5186-504), Alina Ibragimova (Hyperion CDA 67795) en Janine Jansen (Decca 475.8328). Wat een enorme keuze en dus een grote moeilijkheid om iets wat naar de beste lijkt te bepalen, zeker als we het nog een stuk grotere aandeel van de mannen daarin betrekken. Het handigste is uw eigen favoriet te kiezen, maar wie een open oor heeft voor veelbelovende nieuwkomers en in belangrijke jonge violistes is geïnteresseerd, is goed af met Pike, zeker als de combinatie met de toneelmuziek net goed te pas komt.
Deze opname daarvan van Gardner volgt pal op die van Dausgaard (BIS SACD 2166) en is vrijwel even hoogwaardig. Bij een volledige uitvoering van de begeleidingsmuziek voor Shakespeares Midzomernachtsdroom is het fijn om een versie te horen waarin het werk in de wezenlijke context wordt geplaatst. Dat gebeurde indertijd onder andere in Boston, maar vertelster Judy Dench was toegevoegd aan de uitvoerenden Kathleen Battle, Frederica von Stade en het Boston symfonie orkest onder Seiji Ozawa (DG 439.897-2). Hier ontbreekt die spreekrol, maar uitvoering en opname zijn verder zeer de moeite waard en behoren tot de mooiste.