CD Recensies

MAYR: JACOB A LABANO FUGIENS

Mayr: Jacob a Labano fugiens. Siri Karoline Thornhill (s., Laban), Andrea Lauren Brown (s., Leali), Gunhild Lang-Alsvik (s., Rachel), Julie Comparini (ms., Jabob) en Katharina Ruckgaber (s., herder) met het Simon Mayr koor en –ensemble o.l.v. Franz Hauk. Naxos 8.573.237 (78’47”). 2013

 

Zelfs in het ontstaansjaar 1791 moet het op Italiaanse tekst van Giuseppe Maria Foppa voor het eerst in Venetië uitgevoerde  oud-testamentische oratorium Jacobs breuk met zijn oom Laban met een louter vrouwelijke solistenbezetting als gegeven wat ouderwets hebben geschenen. Gelukkig klinkt de muziek daarbij in de beste klassieke traditie. De aria’s hebben meest een rondo- of sonatevorm, al komen er ook da capo en dal segno types in voor. Verder zijn er drie trio’s en ook koorgedeelten. De recitatieven zijn zowel in secco als in accompagnato vorm. De orkestraties zijn mooi kleurrijk met onder andere fraaie soli voor hobo en fagot. Maar wat onbreekt, is een nadere dramatische invulling van de handelende personen. Meteen al de sinfonia waarmee het werk opent lijkt meer op een inleiding van een komische opera dan op die van een bijbels drama. Hoorbare emotionele karakterverschillen tussen de zangers zijn er dus ook nauwelijks.

Julie Comparini heeft in de ‘hosenrolle’ van Jakob een wendbare mezzo en munt vooral uit in het typeren van de verbeelding en de strijdlustige, boze kanten van haar rol, zeker in het tweede deel. In haar eerste ara ‘Vade, a me fuge infid’ begint ze nog flegmatiek, maar vanaf ‘Date mihi extremum vale’ wordt ze feller.

Gunhild Lang-Alsvik is een elegante, mooi expressieve Rachel die van ‘Per  loca incerta obscura’ maakt wat ervan te maken is, maar nauwelijks een ‘duistere plaats’ suggereert; haar stem onderscheidt zich wat weinig van die van Jacob. Dat is haar schuld, maar die van Mayr. Andrea Lauren Brown is een waardige, lyrische Leah en Siri Karoline Thornhill klinkt erg mooi, maar had als Laban meer gezag mogen uitstralen. Kostelijk is de herder van Katharina Ruckgaber. In het algemeen hadden de coloraturen best wat meer zwier mogen hebben, maar ja we zijn wat dat betreft ook verwend door Bartoli.

Het Simon Mayr ensemble is samengesteld uit ‘musici uit de beste Duitse orkesten’ en levert een zeer goede prestatie met tekenen van de historiserende uitvoeringspraktijk (hoorns).

In het begeleidende boekje ontbreken de gezongen teksten: die moeten van de website worden gedownload.