CD Recensies

MILHAUD: SCARAMOUCHE; KENTUCKIANA; LE BAL MARTINIQUAIS E.A.

Milhaud: Suite Scaramouche op. 165b; Kentuckiana op. 287; Le bal martiniquais op. 249; Les songes op. 237; Carnaval à la Nouvelle-Orléans op. 275; La libertadora op. 236; Le boeuf sur le toit op. 58a. Stephen Coombs en Artur Pizarro. Hyperion CDA 67014 (62’20”). 1997

 

Deels gedwongen door zijn tijdelijke emigratie uit Frankrijk aan het begin van W.O. II, maar ook uit lust tot avontuur was Milhaud een veel bereisde componist die de overal opgedane bevingen in veel van zijn muziek condenseerde. Op deze cd gaat het vooral om regionaal opgepikte dans   invloeden, vertaald naar nu eens melancholieke dan weer zeer levendige, maar steeds geestige voor pianoduo. Muziek vol joie de vivre. Hier zijn de belangrijkste stukken voor twee piano’s bijeengebracht.

Aan stuk na stuk valt dus veel plezier te beleven. Scaramouche is het bekendst en het meest onweerstaanbaar. Het is een deel uit de toneelmuziek bij Le médicin valant uit 1937 en in die vorm voor saxofoon en orkest. Onder andere te beluisteren met Johannes Ernst en het Berlijns Radio symfonieorkest o.l.v. Vladimir Jurowski (Arte Nova 74321-67510-2),

Er bestaan bewerkingen van, bijvoorbeeld voor  harmonie orkest (door het Gidsenorkest op World Wind Music WWM 500.196), voor cello ensemble (door de Keulse filharmonisch solisten op EMI 769.815-2), voor harp, trompet en viool (met Remy van Kesteren, Eric Vloeimans en Merel Vercammen op Think Big Music TBM 14021) voor pianotrio (Trio42 op Stichting trio42 508949), voor 2 gitaren (Sérgio en Odair Assad op Nonesuch 7559-79971-0), voor viool en piano door Ruben Aharonian en Svetlana Safonova op Delos DE 3351), voor klarinet en piano (door Sharon Kam en Itamar Golan op Berlin Classics BC 1634-2 en Emma Johnson en Gordon Back op ASV CD DCA 621) en voor saxofoon en piano (door J. Michael Leonard en Valerie Becker op ASV CD WHL 2085). Gek genoeg bestaat geen opname van de volledige toneelmuziek, waarvan ook ‘Brazileira’ met zijn stampende voeten deel van uitmaakt.

In de ‘valse’ uit Les songes heerst daarentegen een Satie-achtige eenvoud. Maar daar staat dan weer een opgewekte music hall sfeer van Le boeuf sur le toit tegenover.

Stephen Coombs en Artur Pizarro vormen een beproefd, spiritueel en virtuoos pianoduo dat veel hoorbaar plezier beleeft aan deze muziek, waarin Pizarro de temperamentvoller partner is.