Mendelssohn: Strijkkwartetten nr. 3 in D op. 44/1 en 4 in a op. 44/2. Cecilia kwartet. Analekta AN 29844 (52’18”). 2015
Dit tweetal strijkkwartetten ontstond in de periode dat Mendelssohn dirigent was van het Gewandhausorkest in Leipzig met als concertmeester Ferdinand David die kamermuziekavonden organiseerde voor een select gezelschap genodigden en kenners. Het waren deze avonden die Mendelssohn aanspoorden om zijn drie kwartetten op. 44 te componeren.
In een Vergelijkende Discografie is uitgebreid aandacht geschonken aan Mendelssohn’s 6 (7) strijkkwartetten met als ‘winnaars’ het Emerson kwartet (DG 477.5370 en het Henschel kwartet (Arte Nova 74321-96521-2). Verwarring ovder de nummering en de chronologische volgorde van Mendelssohs feitelijk zeven kwartetten ligt voor de hand., ikmmer gaat het om:
nr. 0 in Es (1823)
nr. 1 in Es op. 12 (1829)
nr. 4 in e op. 44/2 (1837)
nr. 5 in Es op. 44/3 (1838)
nr. 3 in D op. 44/1 (1838)
nr. 6 in f op. post. 80 (1847)
'Nr. 7' Fuga in Es op. 81/4 (1827), Capriccio in e op. 81/3 (1843), Andante in E op. 81/1 en Scherzo in a op. 81/2 (1847)
Afgaande op het hier gepresteerde is te hopen dat het in Toronto gevestigde, in 2009 opegrichte dameskwartet, bestaande uit Min-Jeong Koh, Sarah Nematallah (v), Caitlin Boyle(va) en Rachel Desoer (vc) ook de overige kwartetten laat volgen. Zij wonnen onder meer in Bordeaux, Banff en Osaka concoursen en traden al in Amsterdam op.
Wat in de uitvoeringen vooral opvalt, is hoe goed de fraaie melodieën worden ingepast in de onderlinge complexe structuren. De vier stemmen zijn steeds fraai samen geweven.
Een aantrekkelijk jeugdig enthousiasme, een passende energieke visie, een sonore ensembleklank zijn opvallende kenmerken. Frasering en articulatie zijn goed verzorgd en dat het geheel eerder naar de kant van introvertie dan naar extravertheid neigt, is ook een deugd. Elegantie en genegenheid zijn dominante facetten. Om zich daarvan te overtuigen, bieden zich bijvoorbeeld de langzame delen en de scherzi aan. Een prestatie die naar meer doet verlangen.